Re: SCSI kort

Peter Schuller wrote:

> Jag kommer byta SCSI kort snart, och jag undrar vad det finns för
> rekkomendationer? Det ska givetvis fungera i Linux, gärna med en kärna så
> gammal som 2.0.34. Hur är det med Adaptec kort? Det jag har nu är Adaptec och
> har fungerat bra med Linux, gäller samma sak för resten av Adaptec korten?
>
> Finns det några särskilda kort/märken man ska akta sig för?

-  find ud af om du vil have med boot-bios eller uden
   SCSI-bios bruges til at starte/boot'e fra harddisk.
   Dem uden boot-bios er ofte billigere.

- Adaptecs plejer at virke, men man giver en gevaldig overpris
   for ingenting ekstra, evt. kun noget extra SCSI software til Win/dos.

- gør dig klart om du vil have fast-scsi-2, ultra-scsi eller evt. ultra-2.,
  samt om der skal være mulighed for wide-16.
  Jeg vil ikke anbefale ultra-2/lvd da det kræver speciel kabel
  og ingen diske er så hurtige at wide-ultra-scsi ikke kan følge med.
  Er det til langsomme enheder som scanner, cdrom, cd-brænder og
  gamle scsi-diske er en fast-scsi-2 eller en ultra-scsi-2 controller
  tilstrækkelig.

- jeg har gode erfraringer med symbios/ncr 53c810 baserede ,
  og Asus SC875 (symbios 875 chip).
  Tekram, Symbios og andre laver også scsi-controllere med symbios chipsæt.
  Derudover anvender jeg en Acorp 4202A med initio 9100 chipsæt.
  Den er uden bios men med ultra-scsi-2. Der er dog først supporteret
  med 2.0.37pre, men på den nmedfølgende CDrom var der linuxdrivere (source)
  Der findes også andre gode scsi-controllere fra f.eks. Buslogic
  men dem har jeg ikke prøvet.
  Kig i /usr/src/linux/drivers/scsi for at se hvilke scsi-controllere
  er supporteret.
  Nogle hints:
    - driver skal helst kunne oversættes som module.
    - der skal anvendes PCI og bus-master/DMA , ISA bør undgås.
    - ncr53c8xx driveren til symbios 8xx chips er ret anvanceret
      hvor man under brug kan give driveren forskellige kommandoer
      via /proc/scsi filsystemet.

- Vær opmærksom på om onboard terminering er aktiv eller passiv.
  Passiv terminering er med SIL-modstande (modstandsrække), hvorimod aktiv
  terminering kan stilles med jumper eller software og består af
  et par små smd-chips på kortet.
  Det bedste er aktiv-termnering til Ultra-SCSI.
  Til cdrom, scannere, cd-brændere, tapestreamere er passiv terminering
  tilstrækkelig, men skal man anvende ultra-scsi enheder (harddiske)
  så skal det være aktiv terminering.

--
mvh Frank Damgaard
frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx | frank@xxxxxxx |fido  2:236/15.2