Angående problemer med mus og cd-rom.

Til sslug-teknik.

For kort tid siden har jeg prøvet mig ud i kunsten med en Linux-installation.
Selve installationen gik rimeligt, efter jeg overgav mig og monterede mit gamle 2 x Sony cd-rom på maskinen;  det 8 x Creative cd-drev der normalt sidder i pc-en  ville installationsprogrammet nemlig ikke se. Det, Creative-drevet altså, er jo også beregnet til at sidde paa soundblaster lydkort, men da jeg ikke har lydkort paa reservemaskinen hvorpå Linux skal installeres, sidder det paa den sekundaere EIDE-kontroller som master. Her ville Linux installationsprogrammet desværre ikke se den. Efter endt installation gik Sony-drevet så i stykker, så lige nu er der ikke kontakt til cd-rom fra Linux. Creative-drevet virker iøvrigt fint under 98, som også er på maskinen med en dual-boot via LILO.
 Det stoerste problem er dog at, naar jeg forsøger at starte x-windows, kommer følgende fejlbesked:"Fatal server error: Cannot open mouse (operation not supported)". Derefter står:"_x11TransSocketUNIXConnect: Can't connect:errno111 giving up."
Det er, går jeg ud fra, oplagt, at det er musen der driller, og jeg har forsøgt at ændre i XF86Config med hensyn til "Protokol" for Mouse, og har vel forsøgt samtlige mulige indstillinger af denne protokol uden at det har hjulpet. Jeg har kunnet køre Xconfigurator til indstilling af skaerm uden problemer og de simple programmer så som teksteditoren "vi"," Midnight Commander",  "Emacs" teksteditor, "Linuxconf"  m.m. dog alt sammen uden mus, men jeg tror ikke desto mindre installationen ellers er ok. Har I nogle forslag til, hvad en rigtig novice ud i Linux kan forsøge sig med, for at få x-windows og cd-rom til at fungerer vil jeg være meget glad.
Det iøvrigt rigtig fine html-skrift "Linux-friheden til at vælge"  giver mig ikke rigtig flere ideer til hvad jeg kan gøre for at få det til at køre. Jeg er en ganske erfaren windowws 95/98/NT-rotte, men det hjølper ikke så meget, når systemet er bygget så anderledes op.

Venlig hilsen
Lars Kjærsgaard

Follow ups