Re: Ang. Debain SID

On Mon, 18 Jan 1999, cyber wrote:

> Efter at have været inde på debians ftp server (ftp.debian.org) og kigget i
> niblioteket over dists så ligger der et bibliotek der hedder SID...Readme
> filen siger at den indeholder ny arkitektur og sådan, men jeg vil lige hører
> om der var nogen der vidste noget om det??
>
> Er det den næste version af debian?? og i så fald, hvad består den nye
> arkitektur af?

Debinversioner har altid haft et versionsnummer og et kodenavn. Således
har version 1.3 mit prægtige fornavn og den næste version, der skulle være
udkommet i November sidste år, hedder slink. Den næste officielle version
har kodenavnet potato efter en figur i en kendt computerskabt
dukke/tegnefilm ;-)

Den første arkitektur, der var understøttet i Debian, var intel
arkitekturen (i386) og hurtigt kom m68k til. Det var meningen at Debian
skulle tage et kvantespring med version 2.0 - hamm, hvor rigtigt mange
akitekture skulle være med; men den gik ikke. Det ser ud til at slink -
som kan frigives hvornår det skal være - kommer til at indeholde i386,
m68k , alpha og sparc processorene. sid versionen er en slags kravlegård
for de modige, som har en powerpc eller en (strong)arm. Derudover arbejdes
der på en i386 version som benytter GNU's hurd-kerne.

Idéen med at arbejde med så mange processore burde være åbenbar for
enhver - Du går ud og køber det isenkram, som passer til den opgave der
skal udføres og du er sikker på at have et operativsystem, som du
allerede kender.

Mvh. Bo