Sv: [Was] Debian [Nu] Online Linux Manual

Fra: Jens Knudsen <jkn@xxxxxx>

> Sorry, jeg tror ikke der er nogen der for alvor gider at skrive
> en "du tager med højre hånds pege- og tommelfinger" vejledning.

> 50 % af ALLE den slags spørgsmål kan besvares med at opfordre
> til at kigge i Linux's online manual.

man mount
locate HOWTO
man -k mount
apropos mount

Prøv evt.
makewhatis
updatedb

Jeg har tilladt mig at forkorte dit svar til det nødvendige.
Heldigvis er der mange, som gider svare på sådanne idiotiske spørgsmål, det er derfor vi idioter følger med på listen.

Der er intet svært ved Linux, med mc får man over i købet et velfungerende miljø at arbejde i, hvis man kommer fra DOS/nc.exe verdenen. Det svære er at finde ud af, hvor alting findes, og hvad de mange mystiske kommandoer gør. Efter meget kort tid lærer man, at risikoen for at noget går helt galt er langt større under Linux/Unix end under DOS/Windows. At sætte Linux op kan på mange måder sammenlignes med bruge RegEdit under Windows. En lille fejl her, og du er i Limboland. UNIX er et bibelsk styresystem: "Til den der har, skal der gives mere, men til den der ikke har, skal endog det tages fra ham, som han har."

Dokumentationen til Linux kan bedst sammenlignes med et bibliotek, hvor bøgerne er stillet op efter størrelse. Alt kan findes, bare der er en der fortæller, at det stå i bogen på 17.3 cm hylden, 85 cm inde. Heldigvis er der en del på listen, som lige tager et øjeblik til at give målene til os idioter, når vi har flakset rundt i vilde i lang tid, og endeligt tager os sammen til at spørge om vej.

MVH
E. Sjørlund
(en der har lært sig selv CPM, DOS, Windows, OS/2 og Netware, men som stadig ikke kan få Linux til at køre tilfredsstillende).