RE: Problemer med at udpakke .tar filen til Rosengarden

Hej!

hmm..jeg vil undlade at kommentere IQ diskussionen... men .tar filer ;->

Du støder ofte på pakkeformaterne "*.tar" og "*.gz", samt kombinationen
"*.tar.gz" i Linux verdenen (også her).
Tar er bare en måde til at samle en masse filer til en fil - derfor
gøres denne fil bagefter gennem "gz" kværnen, hvis man ønsker at
komprimere indholdet. Deraf opstår tar+gz kombinationen. Tilbage til dit
spørgsmål - så følger her eksempler på ovennævnte kombinationer:

1) fil.tar udpakkes med:

	[mee@myhome] tar xvf  fil.tar

2) fil.gz udpakkes med:
	[mee@myhome] gzip -d fil.gz

3) fil.tar.gz udpakkes med (en af følgende):
3.a) [mee@myhome] gzip -d fil.tar.gz  (Bemærk - ".gz" fjernes)
     [mee@myhome] tar xvf  fil.tar

3.b) Som en her på listen slog et slag for tidligere, kan tar klare det
hele vha. option 'z'

	[mee@myhome] tar zxvf  fil.tar.gz

Håber pædagogikken slog til...

Mvh.
Henrik
--

| Henrik Fjorback                   |  Speaking for no one  |