MySql og æøå overført til unix/linux

Hej SSLUG'ere

jeg sidder og roder med en MySql database hvor jeg indlægger data via kommesepareret tekstfiler der uploades via ftp fra en windows maskine.
Hvis jeg i mysqladmin indtaster æøå, ligger disse fint i databasen også ved udtræk via telnet.
Men når jeg overfører filene fra win --> unix/linux, forsvinder æøå...
Er der nogle tegnkoder jeg kan indsætte for at beholde bogstaverne.

(jeg har nødløst problemet ved at lægge æøå som html koder, men det fucker min sortering i databasen - Å(Å) kommer før A og det er forkert :-( )

Nogle der har ideer til løsning af dette?

/Lasse

Follow ups