Re: Desktops????

Morten wrote:

> Hej SSLUG'er
>
> Og først og fremmest: Dette spørgsmål hører måske ikke til under teknik, men .... Derfor
> undskyld for forstyrrelsen.
>
> Måske et følelsesladet spørgsmål (Uden nogen form for intension om at fremprovokere en
> religionskrig eller andre ulykker!)
>
> Jeg har forstået at mange efterhånden sværger til Gnome ... Jeg har forsøgt mig lidt med
> Gnome, men må nok erkende at jeg ikke er synderligt imponeret.
> Det kunne være at jeg anvender en forkert (For gammel?) version (den fra AOD CD'en)

Den nyeste version af GNOME er 0.99.5 (vist nok) Den der følger med
standard Redhat 5.2 er temmelig gammel.

> Er dette i givet fald årsagen til mine lidt dårlige oplevelser?
> Jeg er vant til at arbejde med CDE og jeg synes at KDE'en giver nogenlunde den samme
> "feel".

Hmm, jeg har prøvet CDE på HP-SUX og jeg synes ikke det ligger særlig
tæt på KDE?

> Men under alle omstændigheder hvori ligger fordelen ved Gnome?

KDE: Bruger QT GUI toolkit som der er forskellige "politiske" problemer
med, da det ikke licenseret under GPL. (Dette er "flamewar material", og
kræver måske en længere forklaring)
Yderligere er problemet ved QT at det kun kan programmeres vha. C++,
endda en bastardiseret form hvor programmerne skal igennem en "moc"
preprocessor før de kompileres. Der er mange der ikke er specielt
begejstrede for C++

GNOME: Bruger GTK+ som er GPL. GTK+ kan bruges fra C(++), Perl, Guile,
osv.

Derudover er min personlige holdning at jeg synes KDE lægger sig alt alt
for tæt op af windows, og desuden virker temmelig sløv. Jeg tror dog at
KDE pga. den store lighed med Windows er godt til "nyomvendte" fra den
mørke side ;) Sidste gang jeg prøvede GNOME var det temmeligt ustabilt,
og i øjeblikket kører jeg WindowMaker.

Mvh Morten