Re: Spanning over flere diske..

In <4BB09C4D8B6BD2119FBD00A0C969B64202FD32@DBAMAIL> Steffen Hansen <Steffen.Hansen@xxxxxx> writes:

>Jeg har en Linux box til at stå som Samba fil server og vil meget gerne have
>et MEGET stort share... Jeg har to 16.8Gb EIDE Diske. Er det muligt at lave
>et span af de to diske, så man får et virtuelt share på ca. 33Gb ?
>(Så'n ligesom man kan gøre på NT)

Ja, det kan godt lade sig gøre. Et ext2 filsystem kan være op til 4
terra-bytes; så store diske findes ikke, så man bruger en RAID teknik
til at opnå det.

Kig på Software-RAID HOWTO'en for at se hvordan man gør.

Der er dog også en anden måde at gøre det på: Ved at du laver to
(eller flere) filsystemer på diskene, og så mounter dem alle i
forskellige subdirectories til det directory som er roden i dit
share. Men det kræver selvfølgelig, at du nogenlunde kan vurdere
hvor meget plads de forskellige dele af directory træet på dit
share skal have. Omvendt kan det selvfølgelig også være en fordel
at der er grænser for, hvor meget plads man kan bruge på et
"temp" directory, f.eks.

--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<storner@xxxxxxxx> |  who try to create foolproof software and the