Sv: externt lagrings medie

>Ja, _næsten_ alle SCSI-controllere har stik til eksterne enheder, men:
>1) Meget få maskiner har SCSI-controller og hjælper derfor ikke Thomas ret
>meget.
>2) Hvis man sætter en ekstern SCSI-enhed til sin controller skal
>terminering på controlleren slås fra. Når enheden så pilles af igen skal
>terminering slås til igen. Dette kan være lidt besværligt (på min Asus
>SC200 controller skal man kun flytte en jumper for at opnå dette, men det
>varierer selvfølgelig fra controller til controller)
>
>Jesper

Hvis du med "andre maskiner" mener familie, venner og tantes maskiner er ZIP en
rigtig fin løsning, både 100 og 250MB udgaverne kan umiddelbart kobles på med
programmet "Guest" uden at kræve noget som helst andet end en tilgængelig
parallelport (i det mindste under DOS). Der kører i disse dage kampagner på
100MB drevet, så det er sikkert på vej ud, men derfor kan det jo sagtens være
godt nok i mange år fremover.
SCSI løsninger fx. JAZZ drev koster meget mere, og de kan ikke lige så let smides
ind på en hvilken som helst maskine. Her er det kun mediet som er rigtigt flytbart.
Du bør måske også se lidt på LS-120. Jeg har det dog kun som fast drev, ikke i en
ekstern udgave, så hvor let det er at rende rundt med ved jeg ikke. TIl gengæld er
det helt sjovt at få 1.44 floppyer i 5-speed.

mvh
E. Sjørlund