Re: Jeg er rimelig ny, og har et par spørgsmål

On Sun, Feb 28, 1999 at 12:52:55AM +0100, Kristian Sørensen wrote:

> [1] Hvis man skriver ' i en konsol, kommer der til at stå > og det bliver
> der ved med indtil at man skriver ' igen... hvad laver man?

En ' eller " starter en ``streng'', altså en række tegn (inklusive linieskift
og mellemrum) der vil blive opfattet som eet argument, hvis du giver det til
et program.    F.eks.   mkdir  'mit directory'    Denne kommando vil oprette
et bibliotek med mellemrum i navnet.  Det er lettere end at skrive  mkdir mit\ directory,
der ellers ville gøre det samme.

Hvis du starter en streng må du også afslutte den.

> [2] Kan man få DEL-tasten til at virke lige som under MS-DAS?

Ja.  Læs man siden til din shell (sikkert  man bash).  Jeg fik det til
at virke en gang, men har det ikke længere, og jeg har glemt hvordan...

Du kan bruge følgende snedige taste-kombinationer i de fleste shells:
Ctrl+A : Gå til start af linie
Ctrl+E : Gå til slut af linie
Ctrl+D : Gør som ``del'' i DOS
Ctrl+K : Slet fra cursoren til slutningen af linien

> [3] Er det muligt at sætte en "auto tænd for NumLock"-indstilling?

Ja.  Men jeg ved ikke hvordan     :)

> [4] Hvad er forskællen på et "hard link" og et "symbolic link"?

Et filnavn er en henvisning til en blok data på disken.   Med et hard-link
laver du en ny henvisning til samme data.   Sletter du den oprindelige fil,
vil dit hard-link stadig virke, altså dataene bliver ikke fjernet før sidste
hard-link er væk.   Du kan ikke se forskel på et hard-link til en fil, og den
oprindelige fil.  Alle filer er groft sagt  hard-links til deres data.

Du kan ikke lave hard-links på tværs af filsystemer, af samme grund.

Et symbolic link er bare en tegnstreng der henviser til et andet filnavn. Ikke til
en blok data.   Sletter du den oprindelige fil, vil dit symlink ikke længere virke.

Du kan lave symlinks til directories, og på tværs af filsystemer.

> [5] Hvordan laver man det der svarer til batch-filer (shell-scripts????)

Skriv kommandoerne i en fil.  I første linie af filen skriver du navnet på
den shell der skal udføre batch-filen.   Man skriver   #! foran shell-navnet.

F.eks.
--------------------------
#!/bin/sh
# Mit shell script
NCPU=`cat /proc/cpuinfo | grep processor | wc -l`
echo "Du har $NCPU processorer i maskinen"
--------------------------

Ekstension på batch-filen er lige meget.  Det er god skik at give shell-scripts
.sh ekstension, Perl scripts .pl ekstension o.s.v.

Du skal til gengæld fortælle systemet at det er en ``executable'' du har lavet,
så det ved at det er et program det kan køre.  Det gøres med
  chmod +x mit-script.sh

> [6] Jeg sidder med en CD-ROM fra AOD, hvor der er nogle programmer... Et
> hedder "Glade" og beskrives som en GTK+GUI builder, hvad er GTK og GUI?

GUI:  Graphical User Interface
GTK+: GNU Toolkit eller  GIMP Toolkit, lidt efter hvem man spørger.

Det er et bibliotek der kan tegne de primitiver der udgør en grafisk brugerflade,
f.eks. knapper og menuer.

GTK+ er en af de to ``store'' GUI toolkits.  Der findes rigtigt mange, og også rigtigt
mange grimme toolkits der ude, men GTK+ og QT er de to mest brugte. De bruges henholdsvist
af de to desktop systemer, Gnome og KDE.

> [7] Hele dilemmaet :-) Jeg har nogle filer jeg har hentet på nettet, de
> hedder .tgz. Hvordan får jeg pakket den ud, eller konverteret så jeg kan
> installere programmet. Jeg har læst "some where" at et program ved navn
> ALIEN kunne konvertere tgz mv. til rpm? Hvor kan jeg få det program?
> Endelig har jeg nogle .gz filer som jeg kan pakke ud til .tar filer... hvad
> gør jeg for at "komme videre" og installere programmet?

Hvis du kører RedHat, så prøv at få fat i programmerne som RPM. Det gør det hele
meget lettere.

Programmet tar kan bruges til at pakke og ud-pakke .tar.gz (.tgz) filer.  Læs  man tar.
De mest brugte options er
tar czvf minfil.tar.gz  [liste af filer/directories]  : Opret .tar.gz fil
tar xzvf minfil.tar.gz  :  Udpak .tar.gz fil
tar tzvf minfil.tar.gz  :  Se indhold af .tar.gz fil

> Håber I kan hjælpe. Som sagt er jeg kun et par dage gammel, men RULLER Linux
> bare i forhold til Micro$oft!!!

Selvfølgelig gør det det.  Ellers ville vi jo ikke bruge det   :)

> BTW: Jeg er ikke helt sikker på subject... SKAL man skrive de klammer eller?

Nej, det klarer mailing-liste softwaren.

God fornøjelse.

: jakob@xxxxxxxxxxxxxxxx  : And I see the elder races,         :
:.........................: putrid forms of man                :
:   Jakob Østergaard      : See him rise and claim the earth,  :
:        OZ9ABN           : his downfall is at hand.           :