Re: Linux og gammel Maskine

On Wed, 10 Mar 1999, Henrik Huld wrote:

> Jeg har en gammel bærbar Compac 486/4 Ram/25 Hz uden CD-Rom drev. Er
> der nogen der har prøvet at installere Linux på en så gammel "svend"
> ?.Jeg havde tænkt mig at eksperimentere på den, før jeg lægger den ind
> på min normale PC. Kan man få disketter til Linux ?

Ja. Slackware er nok den mest oplagte, da den stadig distribueres lige til
at smide på disketter. En anden mulighed er Debian, der kan installeres i
en grundudgave med 5 disketter. De 5 disketter er nok til at få nettet op
at køre.

Jeg har selv installeret Linux på en gammel bærbar uden CD-ROM og netkort.

Først installerede jeg Debians grund-disketter. Derefter kørte jeg PPP
(kræver kun en serielport og et null-modem kabel) op mod en anden Linux
maskine med CD-ROM drev. Herefter kunne jeg installere fra CD-ROM'en med
NFS. Alternativt kunne man bruge FTP.

Du skal nok være forberedt på lidt ekstra arbejde p.g.a. det manglende
CD-ROM drev. Hvis ikke du har prøvet Linux før, vil det nok være en god
ide at have en ved siden af, der har prøvet det før. Ved samme lejlighed
kunne du bruge hans/hendes maskine til at installere fra når du har fået
grund-installation op.

/jan