Re: Problem med installation med 2 harddiske og OnTrack driver

Martin Berg wrote:

>   Compaq Presario 4810
>   1 stk 10.1 GB IBM til Win95 (primære disk)
>   1 stk 4GB Quantum Bigfoot (originale disk til maskinen) -
>     her er Redhat LINUX 2.0.36 blevet installeret.
>
> For at kunne se alle 10 GB på den nye IBM disk er Ontrack blevet
> installeret (default kan en Compaq Presario kun se 4GB ifølge Compaq Support).
> Efter at have læst beskrivelsen i miniHowTo for Lilo (specifikt kapitel 6 om
> store diske) får jeg indtrykket af, at Ontrack måske ikke lige er det
> optimale valg sammen med Lilo.

Ontrack kan også give andre problemer :(
Nogen gange kan en BIOS opdatering løse problemet med størrelsen/LBA mode,
men nu er det jo en ældre Compaq så..... ontrack er måske eneste
løsning på den maskine når man skal anvende Windows/Dos (OS/2?).
Skal du kun have Linux så behøves den slet ikke.

> Mine spørgsmål er nu:
> 1) Er der en kendt løsning på dette problem ? (hvis ikke, skal jeg til at overveje
> re-partitionering, således at jeg ikke har behov for Ontrack)

Skal den væk, så skal eksisterende partitions muligvis slettes helt
og MBR helt overskrives.
Men prøv at læse mini-howto'en : Large Disk mini-HOWTO (på sunsite ldp mirror)
eller på de fleste CD'ere :
	"Linux does support OnTrack Disk Manager since version 1.3.14, and EZ-
  Drive since version 1.3.29.  Some more details are given below."

> 2) Kan jeg ikke se skoven for bare træer - er der andre kendte problemer
> med flere diske/store diske ?

Prøv at se I ovennævnte Howto. Ofte skal kernen (og boot partition)
ligger på de første 1024 cylindre, ellers kan BIOS ikke hente kernen
og starte den. Men man kan jo anvende Loadlin fra windwows/dos og
lave en menu til formålet.

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2