Re: Netv� mellem to Linux PC'ere

John B. Jacobsen wrote:

> Jeg har to PC'ere med henholdsvis DOS, Windows 98, OS/2 Warp 4
> og RedHat Linux 5.2 på hver maskine. Jeg vil gerne kunne
> opnå en netværksforbindels mellem de to computere på
> tværs af operativsystemerne. Dvs mellem:
>
>    PC 1			PC 2
>
> Linux		<->	Linux
> Linux		<->	Win98
> Linux		<->	OS/2
>
> Win98		<->	OS/2
>
> osv.
>
> samt omvendt. Kan dette lade sig gøre ?

Jo, men du skal lige defindere hvad du mener med at
kommunikere/netværksforbindelse.
Hvis du er tilfreds med "ping" mellem maskinerne :) ....

Ved opsætning af netkortet skal det tildeles en netadresse,
hver maskine på lokalnettet får en adresse f.eks. 192.168.0.1, 192.168.0.2 ,..

I en linux distribution kan installationsprogrammet ofte anvendes
til at angive eth0 og tildele den sin netadresse, submaske mv.

Ellers manuelt:

1)
tilføje ip-adresse + maskine navn i  /etc/hosts, se eksempel
på denne fil på http://www.sslug.dk/~frank/dnsbind.html (selvom
du ikke installerer dns/bind så er hosts filen den samme)

2)
Tilføje følgende passende steder i opstart, eller give dem manuelt
fra kommandolinien :

ifconfig eth0 192.168.0.1 up
route add -net 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 eth0

3)
På clienter der skal anvende en af de andre maskiner som gateway til internet
angives desuden :
# route gateway (workstations/clients):
route add default gw 192.168.1.1 eth0

Så burde "ping <ip-addr>" virke mellem maskinerne, og også til de navne
du har angivet på din maskines /etc/hosts fil (så behøves ingen DNS).
(tilføj simpelthen ip-adresse og navn på de maskiner der er på lokalnettet)

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2