Re: [Teknik] Automatisk opstart af VNC

On Tue, 23 Mar 1999, Thomas Petersen wrote:

> Jeg har donloadet VNC og det virker fint mellem
> min linux og win98, men jeg ville gerne at
> vncserveren starter automatik når/hvis min
> linuxbox booter ! (Den skal på loftet og stå)
> Nu skal jeg logge ind og starte vncserver.
>
> Hvordan bestemmer jeg med hvilken rettigheder /
> bruger vncserveren starter under?

Det er lidt forskelligt fra distribution til distribution. Jeg antager en
RH.
Hvis du altid har tænkt dig at køre serveren i samme runlevel - og hvis du
ikke aner hvad jeg taler om, så har du - så kan du tilføje f.eks. følgende
til /etc/rc.d/rc.local nederst
su -f -c "/sti/til/vncserver argumenter" <brugernavn>

her er <brugernavn> den bruger som du vil køre det som.

Hvilke rettigheder vncserveren iøvrigt kører med, må da vist handle lidt
om konfigurationen af programmet.

Der er andre måder at opnå ovenstående på - jeg foretrækker selv at lave
et script jeg fyrer ind i /etc/rc.d/init.d/ men det er en lille smule mere
vanskeligt, og betyder mest noget, hvis man bruger at skifte runlevels.

> Giv venligst lige en forklaring der kan forstås
> at en nybegynder ;-)

Jeg ved ikke om det hjalp.

Mads

--