Re: Og s�il et printersp��

Morten wrote:

> Efter en særdeles indbringende dag er jeg også blevet den lykkelige ejer af en Laserjet 4 printer.
> Denne skal sættes op som central printer, forbundet til Linux serveren.
> Og jeg har efterhånden prøvet alt...
>  - Lagt printer support ind i kærnen. - Som et modul ... lige meget hjælper det.
> Jeg kan ikke få skidtet til at fungere.
> Jeg er helt på bar bund mht. hvor jeg skal starte og ende.
> (Linux Printing HOWTO giver absolut INTET svar på hvad der eventuelt kunne være galt - Er det bare mig ? eller er denne HowTo en af de værre ???).
> [...]

1) checke at den angivne port (/dev/lp0, lp1, lp2 ) virker til printeren.
   den nemmeste er at lave en ascii-text-fil der afluttes med formfeed :
   evt blot :
  /bin/echo -ne "1. Dette er en test\n2. Dette er en test\n\f" > /dev/lp0

Når der sker et sideskift på printeren har du fundet den rigtige port.
Egentlig bør der kun være en, og lp-modulet bør fortælle hvilken den har
detekteret (se log-fil). Er det 2.2.x kerner så vær opmærksom på at det
er sket nogle ændringer med paralleporten (anden nummerering mv.)

2) Afhængig af Linux distribution så svarer du på diverse sprøgsmål
   i opsætningsprogrammets printerdel, og giver korrekt /dev/lpN
   og evt printernavn, f.eks. "lp"

   derefter bør nedenstående igen udskrive de to linier til printeren:
   # -Plp angiver ønsket printer: lp
   /bin/echo -ne "1. Dette er en test\n2. Dette er en test\n\f" | lpr -Plp

Er porten der slet ikke, så check med "lsmod" at "lp" modulet er loadet.
Evt. en "modprobe lp" vil loade modulet.

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2