Fra: Martin Andersen <mr@xxxxxxxxxx>
Til: 'sslug-teknik@xxxxxxxx'
Emne: RE: [TEKNIK] INTERNET PROBLEMER
Dato: 30. marts 1999 19:01

Det ligner et DNS problem... Prøv at pinge en ip på nettet...
Der kom et brev før, der sikker kan løse dit problem.... her er det
---
Dit problem er efter al sandsynlighed at du IKKE har angivet en DNS i
din netconfiguration. DNS er en maskine som oversætter maskinenavne til
der deres tilsvarende IP numre. Hvis du kan skrive "PING 130.228.240.3"
og maskinen svarer (dit modem ringer op), men ikke kan skrive "PING
www.ing.dk" og få et svar, så er DNS dit problem. Det løses ved angive
IP-nummeret på din internetudbyders DNS i programmet "linuxconf",
"netcfg" eller hvad du måtte foretrække. Du skal finde feltet
'nameserver' (eller 'primary nameserver') og skrive IP nummeret på
Get2nets DNS. Da jeg selv har Get2net har jeg dem ved hånden:

Primary DNS: 129.142.7.101
Secondary DNS: 195.82.195.101

Det er ikke *must* at bruge disse DNS, andre DNS IP numre skulle også
kunne virke. Men da du nu er Get2net bruger, får du sikkert de hurtigste
svartider her, og så "snylter" du ikke på andres DNS.

mvh.
Nicolai Brøgger
Ingeniøren|net
---