Re: hejsa

larsfc wrote:

> 2 Creative Banchee grafik kort.
> Efter hvad jeg har erfaret, håndterer L ikke AGP og derfor ejheller grafik
> kortet.

Linux virker fint med AGP, købte et Riva-128 baseret
som mit første AGP kort i foråret 1998. Matrox Mill. G100/G200
virker også med nyere XFree86 servere.

Problemet er at ikke alle "besynderlige" grafikkort virker til
Linux da nogen skal skrive en driver.
Hos nogle producenter er det svært at få dokumentation, og så er det svært
at lave en driver.

Men udover Xfree86.org så findes der kommercielle X servere,
som man skal betale for. Se http://www.sslug.ftn/links.html#Programmer
for Metro-X og Accelerated-X .

> Til det formål har jeg anskaffet en specielt udb´viklet server, som kræver
> RH5.2 med en 2.2 kerne.
> Derfor har jeg downloadet kernen fra nettet og tilhørende rpms.
> Når jeg udpakker kerne, efter forskrifter kan jeg ikke komme videre.
> Jeg kan ikke MAKE idet bæstet siger at MAKE ikke er en kommando bash kender
> til:
Det er lidt svært at vide når X-serveren ikke kendes.
Men hvis du ser i email arkivet så findes der en hel del
om opgradering til kerne 2.2
(Jeg er dog endnu ved 2.0.37pre ....)

> Hvor ligger kernen egentlig!
Den er "kernen" i operativsystemet, og den loades i RAM.
Det kan ske på mange måder, med loadlin fra dos, via lilo osv.
Ofte lægges bootimage af kernen i /boot men det kan variere
lidt fra distribution. Path kan ofte findes i /etc/lilo.conf .

Selve kildeteksten installeres ofte under /usr/src, f.eks.
i /usr/src/kernel-source-2.0.37 med link fra /usr/src/linux

Der ligger så instruktioner i /usr/src/linux/ for hvordan
man kan oversætte, forudsat at man har installaret gnu C oversætter
og tilhørende tools.

Disse kerner kan hentes i .tar.gz eller .bzip format.
Til Redhat og Suse findes også rpm pakker til formålet
(og debian har .deb pakker)

> Vil lige sige at selvom jeg er ny i Linux verdenen, er jeg en gammel dos,
> windows og OS/2 haj, så det er ikke fordi jeg ikke har forstand!

Der er blot en hel del nyt fra unix verdenen man skal lære.

DOS lærte man heller ikke over en eftermiddag :)

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2