Re: Linux på folkeskole

On Wed, Apr 14, 1999 at 02:27:47PM +0200, Jacob Sparre Andersen wrote:
> Rasmus:

Hvis skolerne skal rette sig efter det som politiet er interesseret i, i forbindelse
med at kunen efterforske hacker-sager, er de nødt til at køre et system der har
en form for sikkerhed. Dvs. NT, Linux, en UN*X, eller noget andet der ikke er
DOS (eller Win95/98, eller hvad man nu foretrækker at kalde det).

Og med den økonomi det her land har, er det nok ikke realistisk at betale for
både licenser og administration af NT     :)

Absolut.  Man kunne endda lære gøre eleverne den tjeneste at lære dem LaTeX   :)

> Det vil jeg da mene. - Jeg ville nu bruge "skod-maskinerne" som
> servere og de kraftige til X.

Hvis skod-maskinerne kun kører en X server (a'la X -query monster-server), kan
en hvilken som helst 486 med et 100kr. S3 kort være en rigtigt fin terminal.

Vi har lavet nummeret her på kollegiet, hvor vi har en aldrende Pentium med alt
for lidt RAM, der bruges som scanner-maskine (dvs. den skal kunne lave noget fornuftig
billed-behandling på store billeder).  Alle programmerne kører på en hurtigere server,
mens pentium-boxen kun kører en X server og en SANEd (scanner dæmon).

Det kan du selv    :)

Seriøst, hvis man lige sætter sig lidt ind i hvordan Linux installeres og konfigureres,
er det ekstremt simpelt at sætte et mange-bruger system op.  Terminalerne kræver ca.
ingen vedligeholdelse, fordi de kun kører en X server.  De eneste maskiner (eller den
eneste) der skal vedligeholdes (sikkerheds-opdateringer, nye versioner af software etc.)
er den/de store server(e).

Selve sikkerheden med at folk ikke kan slette hinandens filer, ikke kan ødelægge systemet,
ikke kan installere virusser, o.s.v. o.s.v.  findes i Linux.  Man skal faktisk lægge en
del arbejde i at gøre det usikkert, hvis det er det man vil.

> Prøv at indhente tilbud fra nogle af de firmaer der er nævnt
> på <URL:http://www.sslug.dk/linuxkommerciel.html>.

> Ja.

Amen.

Man gør de folk en bjørne-tjeneste ved at lade dem arbejde med windows.  Det er så
primitivt i så mange henseeneder, og i folkeskolen har man alligevel ikke brug for
de få programmer der endnu ikke har en Linux ækvivalent.

Friends don't let friends do windows     :)

: jakob@xxxxxxxxxxxxxxxx  : And I see the elder races,         :
:.........................: putrid forms of man                :
:   Jakob Østergaard      : See him rise and claim the earth,  :
:        OZ9ABN           : his downfall is at hand.           :