Re: PentiumPro kerne

Jacob Sidenius wrote:
> Jeg bruger iøjeblikket kernen fra RH5.2.
Så er det sikkert en 2.0.36-1 eller lign. Du kan lave en
rpm -qa | grep "kernel" og så hvad der kommer.

> Min computer har en PentiumPro CPU. Er der noget om at jeg burde
> bruge en speciel/optimeret kerne eller andre oversættelses-biblioteker?

Du kunne opdatere til en 2.2.? kernel når du vil have ekstra hastighed.
Husk at du også skal downloade en række andre support rpm's, det står
vist et eller andet sted på http://www.sslug.dk/ hvad man skal hente.

Når du installere 2.2.? sourcen så husk at check at den ender i
/usr/src/2.2.? og ikke overskriver /usr/src/2.0.36-1 hvor din
gamle source formodeligt ligger. Da jeg installerede kernel
sourcen fik jeg partielt overskrevet sourcen til min gamle kernel,
men det er muligt at jeg havde sourcen som .tar.gz

Når du laver "make xconfig" i /usr/src/linux så kan du specificere
en PII cpu. Det resulteres i at der all .c filer compileres med
-m686 eller lign. switchen. Men så vidt jeg ved laver ecgs ikke
nogen speciel PII optimisering. Du kan istedet finde pgcc, en
videreudvikling til ecgs compileren, og den laver PII optimisering,
men rygtet siger at ecgs ikke med 100% garenti kan  compilere
stabil kernel. Folkene bag pgcc/ecgs peger på fejl i kernel,
og kreativ ASM kode, mens Linus syntes at pgcc folkene laver
lidt for meget rod i koden for at få den optimiseret.

Du kan prøve at checke hvilken gcc compiler du anvender, mon ikke
"gcc --version" eller lign. returnere den sikkert 2.7.2.3, som er
en 'gammel' gcc version der kan compilere kernen. Prøver du derimod
"g++ --version" så får du sikkert egcs-2.91.60.

Men du kan rekompile libraries som du hyppigt bruger, f.x. gtk,
imlib osv. Så de er PII optimiserede.

Se:
http://www.goof.com/pgc/   (pgcc version 1.1.2 findes som patches til
egcs)
http://www.foyer.se/PGCC.html (rpm'er af hvad man skal bruge.)

Med Pgcc følger der standard C biblioteket PII optimiseret.
Sandt at sige har jeg ikke prøvet at compilere en kernel
med pgcc, men det tror jeg at jeg vil prøve, det skulle være
muligt at lave en 686 optimeret 2.2.? kernel. De påstår at
man generelt kan 5-30% hastighedsforøgelse med PII optimerede
programmer.

  -- Carsten Svaneborg    zqex@xxxxxxxx