Re: Re: netcfg

On 7 May 1999, Ulrik Dickow wrote:

> [...]
>
>   1) Bliv root med `su' i stedet, uden minus.  Så bevares bl.a. DISPLAY.
>
>   2) Lav et root-shell-vindue med passende menu-valg (her i RedHat 5.2 med
>      fvwm95 bruger jeg altid `Start -> System Utilities -> Root shell').
>      Jeg ved ikke om dit RedHat 6.0-system har et godt valg.
>
>   3) Hvis du absolut vil `su -', så sæt displayet manuelt bagefter med
>
> 	export DISPLAY=:0.0         # (Højest sandsynligt, se `echo $DISPLAY')
>
> Under alle omstændigheder skal du også -- i hvert fald hvis du bruger xdm --
> give root lov til at bruge dit display.  Det gøres sikrest med:

Man kan også lave en:
	`export XAUTHORITY=~mitlogin/.Xauthority'
Som bruger mitlogin brugerens .Xauthority fil istedet for den i
hjemmekataloget.

> Med blot `su' vil dette virke umiddelbart.  Med `su -' er $USER desværre
> "root", og så bliver du nok nødt til at skrive `~holtoft' i stedet.
> `xhost +' er nemmere end xauth-kommandoen, men må frarådes på et åbent net.

> Med musen: Tryk venstre musetast ned ved tekstens start, træk henover den,
>            skift til mail-klient-vinduet og tryk dér på midterste musetast.
>
> Uden mus:  netcfg >& /tmp/ud.txt      # og indsæt så /tmp/ud.txt i klienten.

Dette er gældende for (t)csh, for (ba/k)sh vil du skrive:
	`netcfg > /tmp.ud.txt 2>&1'
Hvilket vetyder stdout over i /tmp.ud.txt og stderr (filedescriptor 2)
over i stdout (filedescriptor 1).

--
  Morten Bøgeskov (email: morten@xxxxxxxxxxx)

This is Linux Country. On a quiet night you can hear Windows reboot!