Re: DDNS for DHCP servere

In <Pine.LNX.4.04.9905150059520.3680-100000@xxxxxxxxxxxx> Peter Toft <pto@xxxxxxxx> writes:

>Hvis man har en DHCP server har man en hyppig udskiftning af IP-numre, og
>en dynamisk DNS server er nødvendig, så jeg kan lave nslookup til hver en
>tid på mine klienter.

>Findes dette til Linux ???

Det er ISC (Internet Software Consortium, www.isc.org) som laver både
BIND og DHCP softwaren til Linux (og andre Unix'er). BIND 8.x under-
støtter dynamiske opdateringer - der er en RFC for det - men det er
mig bekendt endnu ikke med i DHCP softwaren. Muligvis i de nyeste
beta-versioner ...

Hvis man har et begrænset antal klienter kan det klares ved at
danne en DNS zone-fil ud fra oplysningerne i DHCP lease-filen,
og så lave en 'ndc reload'. Jeg har haft brug for det på mit
arbejde, så det findes.

Jeg har også set en samling perl-scripts, som gjorde det samme,
men i stedet for at reloade en zone lavede den de "rigtige"
dynamiske dns records. Jeg kunne dog aldrig få det til at fungere
ordentligt. Prøv at kig på freshmeat.net efter "ddns"

--
Henrik Storner     | "Software engineering is a race between engineers
<storner@xxxxxxxx> |  who try to create foolproof software and the