Re: MemoryUsage

storner@xxxxxxxx wrote:

> Nej, det er din konklusion som er forkert. Linux har den grundlæggende
> filosofi, at RAM skal bruges - enten af programmer, eller som disk-cache.
> Hvis du kigger på output fra 'free' kommandoen kan det f.eks. se således ud:
>
>              total       used       free     shared    buffers     cached
> Mem:        127404     110920      16484      61908      19344      40200
> -/+ buffers/cache:      51376      76028
>
> Tilsyneladende har jeg omkring 16 MB ledig RAM. Men i næste linie er den
> RAM som p.t. bruges til disk-cache og andre former for buffere lagt
> [...]

Der er dog nogle kerneversioner, hvor parameterne der angiver
procentsatser for hvornår buffer-cachen bliver beskåret, ikke er tunet
helt optimalt. Det skifter lidt fra version til version. Det irriterer
mig dog at det ikke er muligt for programmer at fortælle kernen, at her
må den godt lave read-ahead, men behøver ikke cache. Det er ret
irriterende at ens netscape bliver swappet ud, når man fx. sidder og ser
simpsons som mpeg. :)

Mvh Morten