Re: LINUX bootdisk og Boot failed

Thorkil Aagaard Jensen wrote:

> Jeg har fremstillet en LINUX Redhat 5.2 Boot-diskette fra en IDG-LINUX CD
> (De populære hæfter om EDB).
> Denne diskette har givet følgende oplevelser ved opstart direkte fra
> disketten:
> - Ferskellige Pentium maskiner => ingen problem, alt starter rigtigt (1.
> fase i installationen).
> - En Compaq bærbar, 486 75C, 32 Mbyte RAM, 1.600 Mbyte HD => også start uden
> problem (dog ikke gennemført installation pga. særlig partision til
> Compaq-info på HD'en).

Tja ældre Compag'er er lidt specielle. Jeg mender der var en special
Compaq-Howto tidligere der forklarede problemerne.

> - En PC-Data (Intel) PC med 486 33 Mhz og 540 Mbyte HD => Boot failed
> - En PC-Data (Intel) PC med 486 66 Mhz, 32Mbyte RAM og 1.200 Mbyte HD =>
> Boot failed
>
> Har du et bud???
> Jeg hører meget gerne - det drejer sig bla. om en fælles-opgave i en
> ungdomsskole!

Jeg har lige installere/eksperimenteret med nogle ældre 486boards.

Jeg antager at du også har IDE-cdrom på dem.
Nyere 486/PCI boards ( ca. >= 1996) virker ofte bedre, men de ældre
har et problematisk IDE interface/controller.
Noget der kan hjælpe:
1)  Harddisk og CDROM i hver sit kabel på EIDE controlleren.
2)  Nedsætte IDE-PIO modes i bios til mere konservative indstillinger.
    evt. 32-bit mode og DMA på IDE slås fra.
3)  Hvis det er en 486SX uden coprocessor, så skal der være emulering
    i kernen.

Selv en P90 maskine fra 1995 havde problemer med IDE.
Nu var den anvendt med SCSI og jeg var lykkeligt uvidende om
hvor ringe EIDE interfacet er (et CMD640 chipsæt, der slet ikke
kan udnytte en moderne hurtigt IDE disk som 5400 RPM 6.4GB samsung)

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2