From: Thomas S. Iversen [mailto:zensonic@xxxxxxx]
Sent: 13. juni 1999 14:33
To: ALM
Cc: 'sslug-teknik@xxxxxxxx'
Subject: Re: [TEKNIK] 2 Spørgsmål.

On Sun, 13 Jun 1999, ALM wrote:

> Hejsa
>
> Jeg har 2 spørgsmål.
>
> 1)
> Jeg har sat en ny slave ide disk på mit system.
> Q: Hvordan får jeg mit system til at kendes ved den, er der en howto på
> hvordan jeg formater disken og mounter den.

I linux har ide diske følgende navne

Primær Master = /dev/hda
Primær Slave  = /dev/hdb
Sek.   Master = /dev/hdc
..............= /dev/hdd

Så alt efter hvor din slave disk sidder, så gør du:

fdisk /dev/hdb     (og bruger fdisk til at oprette partitioner)
mkfs.ext2 /dev/hdb (til at formatere disken)

og ændrer i /etc/fstab (så den bliver mountet hvis du genstarter
maskinen)

> 2)
> Jeg har installeret apache 1.3.3 og php3 3.0.5 samt progreSQL som rpm
> filer (Fra rh5.2 cd-rommen som var med på en aod cdrom)
> Q: Jeg kan ikke connecte til min progreSQL database jeg mangler pgsql.so
> Jeg har ikke plads på mine 2.5 tommer diske til at installere sourcen,
> og selv compile dem, så er der en rar person
> der vil sende mig denne fil, samt i detaljer skrive hvordan jeg
> installer den.
> Det må ikke være hvor man skal bruge dl komandoen, da det skal kunne
> køre sammen med keystone.

Kan det ikke være, at det program du skriver ikke har stien til
biblioteket pgsql.so? Prøv 'locate pgsql.so' og se hvad du finder.
Hvis filen er på systemet, så skal du sandsynligvis ændre i enten dit
programs libdirs eller i /etc/ld.so.conf

Thomas

Thomas S. Iversen
zensonic@xxxxxxx
Dept. of computer science - copenhagen, denmark.

Follow ups