Re: Bios-ur

resen@xxxxxx writes:

> Hvordan sætter jeg, at min RedHat Linux IKKE skal stille på mit bios-ur,
> når jeg stiller tiden? Den viser forkert ligegyldigt om jeg har slået
> GMT fra eller til.

Det tror jeg ikke du kan. Det burde heller ikke være nødvendigt. Ved opstarten
læser Linux bios-uret for at finde ud af hvad klokken er i GMT (eller lokal
tid, hvis man af hensyn til dårligt fungerende systemer har sit bios-ur sat
sådan), læser en eller anden fil (vistnok /etc/localtime) for at finde ud af
hvilken tidszone du befinder dig i, og udregner så hvad klokken bør være, og
bruger så ikke bios-uret til mere. Så hvis dit bios-ur går rigtigt og din
tidszone er sat rigtigt burde det ikke være nødvendigt at stille på uret, når
du så gør det alligevel, har Linux ikke mange andre muligheder end at antage
at du ved tidszonen er sat rigtigt (elller ændrede du nok nærmere på den end
på uret), og at det derfor er fordi bios-uret går forkert.

Hvis du fastholder at have et problem, så giv os uddata fra:
hwclock --show		(du er nok nødt til at køre dette som root)
date
ll /etc/localtime

De relevante dele af opstartsfilerne vil også være godt (lidt
distributionsafhængigt, på (nyere) RedHat drejer det sig om en del af
/etc/rc.d/rc.sysinit og /etc/sysconfig/clock).

--
Henrik Grove --- grove@xxxxxxx --- http://www.diku.dk/students/grove/
 | inu\/  & Emacs er hvad der skal til!
 |_aTe/\