Re: "Almindelig" contra SuSE kerne.

On Sun, 27 Jun 1999, John Poulsen wrote:

> Hej Sslug'ere.
>
> Jeg har "slåst" med min SuSE 6.1 for at "samarbejde" med en
> 2.2.10-kerne, og konstant fået "char-major-4" fejl. Jeg har sågar
> udprintet .config-filen fra SuSE's 2.2.5 kerne, for at tilnærme så
> meget som muligt.
>
> Nu er så spørgsmålet: Skal jeg holde mig til SuSE's udgaver af kernen?
> De er nået til en version, der hedder linux-2.2.7.SuSE.tgz, det har
> jeg checket.
>
> Hvorfor har de deres egen version?
>
> Mvh.
>
> John Poulsen

SuSE's egen kerne har fået et par patches som endnu
ikke er med i den "officielle" kerne. Med mindre
du har specifikt brug for de pågældende patches,
kan du roligt bruge en standardkerne fra
kernel.org

For at se hvad der er ændret i forhold til standard-
kernen kan du skrive

rpm -qi suselx (hvis kernen er installeret via rpm)

Jeg mener suselx er navnet på kernepakken (jeg kan ikke
checke lige nu) du kan se efter i yast, den ligger
i serie d (development)

De oplysninger rpm -qi giver kan du også få med
F2 i yast ved pakkelisten.

char-major-4 problemet skyldes en forkert
/etc/conf.modules, den er sat op til at
serieldriveren er compilet som modul, og
hvis du compiler den ind i selve kernen
kan den ikke hente modulet.

Løsning: Find linien med char-major-4 i
/etc/conf.modules og ret den så der står:
alias char-major-4 off

Hvis det ikke generer dig at se på fejlen
hver gang du starter op, kan du også bare
lade være med at rette det. Det har ingen
forskel på funktionen.

--

Regards    Med venlig hilsen

  Ole Kofoed Hansen