Re: skriverettigheder

On Mon, 28 Jun 1999, Gert Holtoft wrote:

> /etc/exports på server
>
> # /etc/exports - NFS export of /home
> /home *.nvar.dk(rw)
>
> etc/fstab på clienten
> /ravn:/home                          /mnt/home                            nfs        defaults              0 0
>
> /etc/hosts.allow    på server
> 192.168.0.1      pia.nvar.dk    pia
>
> server: 192.168.0.10        255.255.255.0        ( ravn.nvar.dk )
> client:  192.168.0.1            255.255.255.0        ( pia.nvar.dk )
>

> Hvis jeg prøver at  vi redigere en fil(test)i /home biblioteket på
> serveren får
> [...]

Hmmm.... Umiddelbart vil jeg tro at /home er skrivbar kun for root på
serveren. (Ikke?). Det vil sige, at for at skrive i /home/ skal du være
root på serveren - da NFS bruger samme uid over exports, skal du altså
være root på din klient for at skrive i /home på serveren.

Finten er, at du må du ikke som standard....

Check "man exports" under "User ID Mapping" afsnittet:

       Very  often,  it  is not desirable that the root user on a
       client machine is also  treated  as  root  when  accessing
       files  on  the  NFS server. To this end, uid 0 is normally
       mapped to a  different  id:  the  so-called  anonymous  or
       nobody  uid.  This mode of operation (called `root squash-
       ing')  is  the  default,  and  can  be  turned  off   with
       no_root_squash.

Så, prøv på serveren som root
mkdir /home/mintest/
chmod 777 /home/mintest/

på klienten, som anybody
touch /home/mintest/test

Hvis det virker, er problemet at du har root squash.

Mads

P.S. Beklager at jeg ikke liige læste dit brev i morges.

--
Mads Bondo Dydensborg.                               madsdyd@xxxxxxxxxxxx
Perhaps only a monopolist like Microsoft could get away with selling worse