SV: fit-PC2 og Mandriva.

--- Tirs 23/3/10 skrev Jørgen Pinholt <jpin@xxxxxxxxxxxxx>:

> SSLUGs Planet har haft en række
> indlæg fra Peter Toft om brug af nævnte HW. Jeg har
> desværre uden held forsøgt at få en live-CD med Mandriva
> 2010 ONE (Gnome -udg.) til at fungere sammen med en
> nyanskaffet fit-PC2. Boot-processen går i stå, når kun at
> vise den blå splash-screen og kommer ikke videre. Live-CDen
> er hjemmebrændt efter download af iso-image fra Mandrivas
> hjemmeside.
>
> Hjælp til at komme videre med Mandriva efterlyses.

Hej Jørgen.

Jeg har ikke erfaring med Mandriva, men har kun prøvet med Ubuntu. De tidligere Ubuntu-versioner loadede en forkert harddisk-driver ved installation og måske er det det samme der driller dig ?

Ved installation af Ubuntu 8.04.2 måtte jeg droppe til en shell under installationen og køre 'modprobe ide_generic'. Denne driver var nu ikke stabil men efter en senere opdatering loadede systemet 'pata' (kan ikke huske det nøjagtige modulnavn ?) driveren der var hurtig og stabil. Min nuværende kerne må have det indbygget - det bliver i hvert ikke listet som modul længere (jeg kører Ubuntu 9.04 kernel 2.6.28-15-server nu).

Måske kan flg. links også hjælpe:

http://www.linuxshoppen.dk/blog/index.php/2009/09/installation-af-ubuntu-904-pa-fit-pc2/

http://www.linuxshoppen.dk/blog/index.php/2009/09/stabilitets-tip-for-fit-pc2-linux-brugere/

Og når du engang har fået installeret er det muligt at du skal gøre følgende for at få rock-solid netværk: Kig på

http://adam.rosi-kessel.org/weblog/2008/06/21/a-much-simpler-fix-for-the-r8169-link-down-problem

og gør evt. følgende som jeg har gjort på min: Installer 'ethtool' og check at 'ethtool -s eth0 autoneg off' ikke brokker sig, og ret så /etc/network/interfaces (OK, det her er Debian/Ubuntu - men så det tilsvarende på Mandriva) så autonegotiation slås fra når netværket starter:

	# The primary network interface
	auto eth0
	iface eth0 inet static
++		pre-up /usr/sbin/ethtool -s eth0 autoneg off
	        address *******
	        netmask *******
	        gateway *******
	        dns-nameservers *******

Mvh
-- Jan Holst Jensen

Bruger du Yahoo!?
Er du træt af spam?  Yahoo!Mail har den bedste spambeskyttelse, der findes
http://dk.mail.yahoo.com