Re: lidt speciel boot situation

Den 06-01-2011 14:14, Lars Madsen skrev:

> vi kommer aldrig så langt. Jeg tror ikke det vil blive noget problem at få linux til at
> læse fra disken skulle det blive nødvendigt (det bliver det sikkert ikke, Win skal kune
> anvendes til spil og test, og de data jeg evt. skulle arbejde/teste på ligger alligevel på
> vores SVN server)

ok, ja windows er underlig nogen gange ....

> ikke helt forstået, disken har siddet et stykke tid i maskinen, jeg havde bare ikke
> forbundet strøm til disken.

det er polerne i SATA power stikket det er designet til at tilslutte GND ,+5V og +12V
i korrekt rækkefølge, så der ikke burde kunne ske skade, udover alm. slid på stik.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Hotplug
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#Power_Connectors
 "# For each of the three voltages, one of the three pins serves for hotplugging. The
  ground pins and power pins 3, 7, and 13 are longer on the plug (located on the SATA
 device) so they will connect first. A special hot-plug receptacle (on the cable or a
 backplane) can connect ground pins 4 and 12 first."

Man kan også anvende en lille ekstern SATA powersupply som kun tændes når disken kan bruges.

PS.
I linux kan man med mit bundkort "hotplugge" diskene, også efter PC er tændt,
og i windows med seneste driver virker nu også begge SATA-ctrl. med hotplug.
(det løser dog ikke boot-problem med BIOS...)