Re: Hvordan tvinger man skærmopløsningen med openSUSE 11.4

Bent Bagger wrote:
> Jeg har installeret openSUSE 11.4 på min arbejdsstation. Det er en
> nyinstallation, så der er adskillige småting, der skal bringes på plads
> nu.
>
> Et af dem er grafikken. Mit grafikkort har en Nvidia FX5200 (NV34) GPU.
> Driveren er 'nouveau'

> Mit problem er, at hver gang, jeg booter PCen op, ender den med at køre
> med en skærmopløsning på 720x400, hvilket er langt fra, hvad jeg ønsker.
> Det er sådan set ikke noget problem manuel at sætte opløsningen til
> 1280x800, som giver pæne billeder, men det er irriterende at skulle gøre
> [...]

Med hvilket værktøj gør du det? og hvilket skrivebordsmiljø bruger du?

Under antagelse af at du bruger KDE, prøv systemsettings -> Skærm (eller
'kcmshell4 randr'). Husk "Gem som standard" og flyt/slet/omdøb først en evt.
/etc/X11/xorg.conf.

Du kunne også overveje at prøve at installere den proprietære nvidia-driver,
hvortil der medfølger et grafisk værktøj til X-opsætning ('nvidia-
settings').