Ubuntu på en laptop med SSD og alm disk

Hvis man vil installere Ubuntu (eller en anden Linux) på en laptop med en
SSD disk og en alm HD, hvordan er det så smart at sætte den op?

Jeg regner med at smide 8GB RAM i maskinen. Eller er 16 nødvendigt?

Min idé er at smide SSD'en i som /, og så mounte det meste af den alm HD
som /home. Men hvilke andre directories i roden skal ikke ligge på SSD'en?
Jeg går ud fra at /tmp ikke skal ligge på den, og den skal nok have sin
egen partition på den alm HD. Men hvor stor? Og er der andre directories
der skal på den alm HD?

Hvor stor skal SSD'en være? Jeg ved det afhænger af hvor meget plads jeg
bruger, så jeg har inkluderet relevante output fra df og du nedenfor. Jeg
har også output fra 'du -hs /*', hvis det skal bruges. De er fra min gamle
laptop, der kører Ubuntu 10.04 (mener jeg det er).

-- Jens

Output fra df og du:

root@amanda:/# df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda2             455G  380G   52G  88% /
root@amanda:/# du -sh /home
366G    home
root@amanda:/home/jbang# du -sh /
379G    /