Re: Debian og bootstrap

On Thu, 7 Mar 2013 15:30:51 +0000 (UTC)
Sune Vuorela <nospam@xxxxxxxxxx> wrote:

> Det er jo ikke dig der skal huske det. Det er systemet der skal
> bruge det.

> grub2 virker fint på gpt-diske, men der skal bruges en lille 1mb
> partition i starten af disken hvor grub kan placere sine
> hjælpefiler.
>
> partitionstypen skal være bios_grub
>
> Hvorfor snakker du forøvrigt om bootstraps når du mener
> bootloadere?
>
> bootstrap plejer at betyde noget andet i mit univers.

Jeg har prøvet at bruge "bootstrap" om stage1. Hvis jeg har taget
fejl et sted, må du meget undskylde, men det er ofte et
"sygdomsbillede", som følger med problemløsning, når man er træt.

Ja, Jeg skal ikke bruge "UUID", det skal systemet, men det er nu
meget rart at det er nemt at identificere partitioner når lilo kan
installere på /dev/sda men ikke fungerer hvis jeg bruger UUID.

Det er mere besværligt at lave images eller arbejde med
partitioner, når de har ulæselige-lange navne. Hvis systemet
så bare kom op med samme navn hver gang, men nix. Desværre.

Jeg ved godt at "almindelige brugere" ikke "behøver at vide"
hvad et kort partitions-navn kan bruges til, men håbede at jeg
ikke behøvede at forklare det nærmere her.

Grub2+docu fortalte det du siger m. 1MB "bios" partition; men den
partition behøves ikke med Lilo og med Legacy-Grub. Grub-0.97 kunne
godt installere, og før jeg opgraderede til Wheezy fungerede
Grub-0.97 bootstrap på GPT disken.

Da jeg prøvede at reinstallere "gammel"GRUN, kom den ikke op med
stage2, så der må have været noget galt, jeg ved ikke hvad. Lilo
kunne godt installere en bootstrap efter MBR/GPT start-på-disk; jeg
har ikke kunnet finde ud af hvor meget plads der er, men synes jeg
har læst et sted, at der er 64kb inden GPT start partition1.

Vh/Donald