FAQ/OSS/Whatever, første beta

Hej!

I er sikkert allerede trætte af at se denne fil, men det er
horhåbentligvis sidste gang nu. Frank Damgaard har tilbudt at lægge den
på WWW, og jeg håber snarest at kunne finde den et fast hjem på
"bladets" hjemmeside (http://www.pcpro.dk). Vores webmaster er normalt
til at tale med.

Jeg har endnu ikke HTML'et den, da de tikke er min stærke side. Hjælp
modtages gerne.

Som det fremgår er filen til en start copyrightet, da jeg ikke på
stående fod kunne finde en bedre licens. Jeg ønsker ikke at eje den som
sådan, men er ikke overbevist om at GPL er passende til tekst. Gode
forslag modtages.

Dokumentet er i forhold til sidste postning udvidet med besvarelser af
alle spørgsmål, introduktion, indholdsfortegnelse og vejledning i at
poste til listen. Ydermere er tilføjet et par nye links.

Jeg har besluttet mig til at holde fast ved OSS i stedet for FAQ. OSS er
standardbetegnelsen for en FAQ på dansk, og filen retter sig primært mod
begyndere. Hvis nogen er dybt uenige, kan de bare skrive deres egen...
eller modificere min, når den (snarest!) bliver frigivet under en friere
licens.

Enjoy!

Anders

<paste begins>
SSLUG-Teknik mini-OSS
---------------------

0 - vigtige informationer
------------------------

0.0) Ophavsret

Denne fil er udarbejdet af Anders S. Johansen (dduck@xxxxxxx), og
er pt. copyright-beskyttet, indtil en mere fornuftig licens er
fundet. Jeg forventer snarest at frigive den under GPL eller lignende.

0.1) Revisionshistorie

V 0.99, 4. juli 1999:
Første betaversion med alle spørgsmål besvaret. Udsendt til
mailinglisten
til kommentarer og afprøvning.

0.2) Kommentarer og forslag...

...modtages med kyshånd. Hvis du finder fejl og/eller mangler i filen,
må du meget gerne kontakte mig på ovenstående Epost-adresse. Alle
biddragsydere vil blive krediteret med navns nævnelse, med mindre de
udtrykkeligt frabeder sig at blive nævnt.

0.3) Indholdsfortegnelse

Filen indeholder følgende afsnit og underafsnit:

----------------------
1 - Introduktion
 1.1 Generel introduktion
 1.2 Sådan stiller du spørgsmål på listen

2 - Begynder
 2.1  Hvilken Linux-distribution skal jeg vælge?
 2.2 Hvorfor skal jeg ikke logge på som "root"?
 2.3 Hvorfor kan jeg ikke læse mine disketter
 2.4 Mit lydkort virker ikke!
 2.5 Kan jeg få adgang til mit Windows-drev automatisk?
 2.6 Jeg kan ikke koble op på Internettet
 2.7 Netscape låser
 2.8 Netscape bruger grimme fonte

3 - Øvet
 3.1 Jeg kan ikke telnette mellem mine maskiner som root
 3.2 Jeg kan ikke få fildeling med NFS til at virke
 3.3 Jeg kan ikke få fildeling med SAMBA til at virke
 3.4 Jeg vil gerne have sat en proxy op
 3.5 Jeg vil gerne have min CD-ROM brænder til at virke
 3.6 Hvorfor kan jeg ikke oversætte kernen?
 3.7 Jeg vil gerne køre mine X-programmer på en anden maskine/som en
 anden bruger
 3.8 Jeg vil gerne sikkerhedskopiere min harddisk
 3.9 Jeg vil gerne have min Linux til at køre hurtigere

4 - Ekspert
 4.1 Opgradering af kerne
 4.2 Optimering af kerne
 4.3 SMP
 4.4 Flere netkort

5 - Links
-------------------------

1 - Introduktion
spørgsmål bliver stillet med jævne mellemrum på listen. Denne fil
indeholder ikke som sådan nogen svar som ikke findes i den
eksisterende dokumentation der leveres med de fleste
Linux-distributioner (Red Hat, SuSE, Debian etc.), eller i Linux
Dokumentations Projektets (LDP) samling af FAQ's og HOWTO's. Disse
filer kan dog virke overvældende, og er meget generelle, i og med at
de dækker emnerne på en meget generel og maskin-uafhængig måde.

Denne OSS adskiller sig fra det eksisterende materiale på følgende
punkter:

* Den er på dansk

* Den retter sig mod Intel-PC brugere, der benytter en af de "store"
Linux-distributioner.

* Den er på ingen måde komplet

Filen er delt op i fem sektioner:

1) Introduktion - denne sektion

2) Begynder - svar og henvisninger vedr. spørgsmål som typisk stilles
af nye brugere af Linux, som kommer direkte fra Windows-verdenen.

3) Øvet - ditto for folk som har brugt Linux i et stykke tid, og er
begyndt at eksperimentere med projekter der rækker ud over normal
desktop-brug.

4) Ekspert - ditto for eksperter, der bruger Linux i high-performance
roller og utraditionelle situationer.

5) Henvisninger til informationsklider på WWW.

Filen varetages af Anders S. Johansen (dduck@xxxxxxx), og er
udarbejdet i samarbejde af de aktive deltagere på mailinglisten
sslug-teknik@xxxxxxxx.

1.2) Sådan stiller du spørgsmål

Før du stiller et spørgsmål på teknik listen, bør du som minimum
undersøge, om det er besvaret i denne fil. Dernæst er det en
God Ide (tm), at forsøge at følge anvisningerne der gives her,
eller i de filer der henvises til.

Hvis dit spørgsmål ikke er besvaret her, eller hvis du løber
ind i problemer undervejs i dit forsøg på at følge instuktioner
her eller andetsteds, så prøv at få flg. information med i
dit nødråb:

* Hvad vil du opnå

* Hvilket udstyr har du

* Hvilke fejlmeddelelser (om nogen) får du - helst klippet og
klistret direkte

* Hvad har du prøvet for at løse problemet

På den måde undgår du at spilde din og vores tid. Vi vil gerne
hjælpe - ellers fulgte vi ikke listen - men det er svært at gøre
det uden den nødvendige information.

Undlad at poste lange konfigurationsfiler og/eller binære
filer. De fleste af os betaler for at hente post hjem. Som tommel-
fingerregel bør du begrænse uddrag af konfigurationsfiler til ca.
10 linjer pr. stump. Hvis du er i tvivl om, hvor problemet er, kan
du evt. tilbyde at sende den fulde fil pr. direkte Epost til de
interesserede.

På forhånd tak

2 - Begynder
-----------
Jeg har lige installeret Red Hat 6.0 og vil gerne vide
hvorfor/hvordan...

Hvis følgende profil passer på dig, kan du formegentlig finde svar på
et par spørgsmål her: Den nye bruger har netop installeret en velkendt
Linux-distribution, og har problemer med ting der plejede "bare at
virke" under windows. Typisk spørgsmål: "Hvor er drevbogstaverne?"

Overvej evt. at læse bogen "Linux - friheden til at vælge" på SSLUG's
hjemmeside http://www.sslug.dk. Her finder du gode råd og vejledning om
installation og konfiguration. Et andet godt link er Linux
dokumentationsprojektet på http://sunsite.auc.dk/ldp, hvor man finder en
række gode håndbøger i brug af Linux på alle niveauer, samt de nyeste
udgaver af FAQ's og HOWTO's.

2.1 Hvilken Linux-distribution skal jeg vælge?

Som nybegynder kan det anbefales, at du vælger en distribution der er
udbredt, og nem at installere. Udbredt, fordi det sikrer at mange kan
hjælpe dig med netop *dit* problem. Nem at installere, da det
traditionelt har været en af Linux's svage sider. I skrivende stund
(sommer 1999) er Red Hat Linux den klart mest udbredte distribution i
Danmark. Hvad angår installation er den generelle holdning af Caldera
har den mest brugervenlige installation, tæt fulgt af Red Hat og SuSE.

Du kan læse mere om distributionerne på de relevante
hjemmesider. Links finder du i sektion 5 af denne fil.

2.2 Hvorfor skal jeg ikke logge på som "root"?

Root-kontoen er den "digitale diktator" på systemet. Som root kan du
alt, inklusiv at save den gren over du sidder på, uden at systemet
advarer dig. Der er altså ikke noget der forhindrer dig i at slette
hele harddisken ved en fejltagelse, eller tilsvarende katastrofer. Da
langt størstedelen af alle systemnedbrud og datatab skyldes
fejlbetjening (dvs. nogen kom ved et uheld til at trykke på den
forkerte knap, eller trække den forkerte mappe i skraldespanden), er
det en God Ide at benytte root-kontoen som "vicevært". Log på som root
når du skal ændre i opsætningen af maskinen, og hold dig ellers til en
normal brugerkonto i det daglige. Da Linux er næsten
vedligeholdelsesfrit når det først er oppe og køre, vil du finde ud af
at du næsten aldrig har brug for root-kontoen i praksis.

2.3 Hvorfor kan jeg ikke læse mine disketter

Linux behandler filsystemet på en anden måde end Windows. Der er ingen
drevbogstaver - til gengæld integreres alle filsystemer under en stor
biblioteksstruktur. Dette gøres med kommandoen "mount", og kaldes "at
mounte". Eksempelvis kan du på Red Hat Linux mounte dit A-drev med
kommandoen "mount /mnt/floppy", og har derefter adgang til filerne på
disketten i biblioteket "/mnt/floppy". Efter brug skal du frakoble
disketten fra filsystemet med kommandoen "umount /mnt/floppy"

Hvorfor virker det så ikke med dine disketter? Jo, Linux understøtter
mange forskellige filsystemer, og bla. Red Hat Linux antager som
udgangspunkt, at du vil bruge det mest udbredte Linux-filsystem
ext2fs. Da de fleste disketter i dag er formatteret med Windows VFAT
system, slår forsøget på at mounte dem fejl.

Dette kan du rette ved at redigere i filen "/etc/fstab", og ændre
linjen:

/dev/fd0     /mnt/floppy   ext2    noauto    0 0

til:

/dev/fd0     /mnt/floppy   vfat    noauto,user    0 0

Det tilføjede "user" giver adgang for andre brugere end root til at
mounte diskettedrevet.

Alternativt kan du benytte programmerne "mtools", som du kan lære mere
om, ved at skrive "man mtools" på kommandolinjen.

2.4) Mit lydkort virker ikke!

Du finder en trin-for-trin guide til installation af lydkort på:
http://www.darkelf.net/SbS/sound-chart.html

Undersøg om dit lydkort er understøttet på
http://lhd.datapower.com/
eller
http://cdb.suse.de/cdb/english/

I Red Hat: Prøv at køre programmet "sndconfig" som root.

2.5) Kan jeg få adgang til mit Windows-drev automatisk?

Ja. Dette styres fra filen /etc/fstab. Hvis du har mounted drevet med
"mount" kommandoen manuelt, kan du få en oversigt over parametrene du
skal bruge med kommandoen "cat /etc/mtab". Den relevante linje kan
kopieres direkte over i /etc/fstab. Du skal blot huske at tilføje
parameteren "auto". Eksempelvis har jeg tilknyttet et Windows-drev med
kommandoen "mount -t vfat /dev/hdb1 /mnt/win95data". Uddata fra "cat
/etc/mtab" viser så:

<bla. bla. bla.>
/dev/hdb1 /mnt/win95data vfat rw,noexec 0 0
<bla. bla. bla.>

For at få automatisk adgang til drevet, skal jeg altså tilføje linjen:

/dev/hdb1 /mnt/win95data vfat rw,noexec,auto 0 0

Den mærkelige henvisning /dev/hdb1 betyder "første partition på harddisk
nr. 2". Du kan læse mere om dette i "Linux - friheden til at vælge" i
kapitel 5 "Systemadministration" på adressen
http://www.sslug.dk/linuxbog

2.6) Jeg kan ikke koble op på Internettet

En udførlig vejledning kan findes i bogen "Linux - friheden til at
vælge" på SSLUG's hjemmeside. Det direkte link er:
http://www.sslug.dk/linuxbog

Bogen giver en grundig trin-for-trin vejledning i opsætning af en PPP
opkobling, samt link til information om hvordan man håndterer de mest
almindelige problemer.

Prøv evt. at følge trin-for-trin guiden til modem-opsætning på:
http://www.darkelf.net/SbS/modem-chart.html

2.7) Netscape låser

<Delvist baseret på indlæg fra Frank Damgaard>
Netscape v. 4.X har kendte problemer med opslag på nameservere. Hvis
forbindelsen er lukket - f.eks. hvis der er opsat automatisk op- og
nedlukning af forbindelsen - kan Netscape ofte låse. Du kan manuelt
stoppe Netscape fra en kommandolinje som følger:

1) Find Netscapes process-ID med kommandoen "ps ax | grep
netscape". Uddata fra kommandoen kan se ud som følger:

  774 tty1     S      0:52 /usr/local/netscape/netscape
-no-about-splash

Her er 774 tallet vi er ude efter.

2) Stop processen med kommandoen kill -9 <process-ID>. I dette
tilfælde altså "kill -9 774"

3) Fjern en eventuel lock-fil med "rm ~/.netscape/lock"

Der er også kendte problemer i forbindelse med Java-understøttelsen i
kombinationen Red Hat 6.0 og Netscape v. 4.6. En vejledning til at
løse disse kan findes på flg. link:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/teknik/1999_06/msg00590.html

2.8) Netscape bruger grimme fonte

<baseret på indlæg 24 maj 1999 fra Frank Damgaard> Installer True-type
fontmanageren xfstt. En vejledning findes på flg. link:
http://www.sslug.dk/foredrag/xfstt/xfstt.html

3 - Øvet
--------
Jeg har overvejer at/har lige installeret XXX, og nu...

Den øvede bruger vil sætte et lille hjemmenet op, lave fildeling og
desuden gøre alle de småting man plejede at gøre under Windows - bare
bedre. Er på vej til at gøre Linux til sit primære operativsystem både
på server og klientmaskine.

3.1) Jeg kan ikke telnette mellem mine maskiner som root

Nej, for det er en sikkerhedsrisiko. Brug i stedet en brugerkonto, og
skift til root med kommandoen "su -". Alternativt kan du bruge Secure
Shell (SSH). Se evt. Linux Administrators Security Guide på
http://www.seifried.org/lasg

3.2) Jeg kan ikke få fildeling med NFS til at virke

Undersøg først om flg. er i orden:

* NFS-daemonerne er installeret og kører på serveren. På Red Hat:
Intaller pakken nfs-server* på serveren.

* Bibliotekerne du ønsker at mounte er oprettet på serveren.

* Bibliotekerne på serveren har de rette permissions - eksperimenter
evt. med "chmod 777 <bibliotek>", og se om det hjalp.

* Selvom du er root på klientmaskinen, har du normalt ikke
root-privillegier på NFS-drev. Dette kan ændres, men der er som
udgangspunkt en God Ide at have denne sikkerhed.

Konsulter evt. NFS-HOWTO fra LDP. Du kan på Red Hat bruge Linuxconf
til opsætning på både klient- og servermaskine - det eneste du behøver
at gøre manuelt er oprettelse af biblioteket, og fastsættelse af
permissions.

3.3) Jeg kan ikke få fildeling med SAMBA til at virke

Der findes en glimrende step-by-step guide til opsætning af fil- og
printerdeling mellem Linux og Windows 95/98 på flg. link:
http://www.sfu.ca/~yzhang/linux/samba/toc.html

3.4) Jeg vil gerne have sat en proxy op

Prøv Squid, som er en glimrende cachende proxy. Når du er i gang, er
det værd at overveje Junkbuster, som kan filtrere bannerreklamer og
andet uønsket materiale fra. En vejledning i opsætning af Squid og
Junkbuster kan findes på flg. link:
http://www.waldherr.org/junkbuster/squid.shtml

3.5) Jeg vil gerne have min CD-ROM brænder til at virke

LDP har en HOWTO-fil om emnet på adressen:
http://metalab.unc.edu/pub/Linux/docs/HOWTO/CD-Writing-HOWTO

3.6) Hvorfor kan jeg ikke oversætte kernen?

Den nye 2.2.X serie af kerner, som bla. leveres med Red Hat 6.0,
bliver for stor til at man kan benytte "make zImage" til at oversæte
den. I stedet skal man bruge "make bzImage". Resultatet bliver en fil
der hedder "/usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage", som du kan bruge
på samme måde som et zImage. En generel vejledning i konfiguration,
oversættelse og installation af kernen findes i filen
/usr/src/linux/README.

3.7) Jeg vil gerne køre mine X-programmer på en anden maskine/som en
anden bruger

Tilføj flg. linje til filen /etc/X11/xinit/Xclients:
export DISPLAY=<maskinens Internet-adresse>:0.0

I mit tilfælde kan jeg nøjes med flg.:
export DISPLAY=rattatosk:0.0

Dette skyldes at min arbejdsmaskine (rattatosk) er sat op i /etc/hosts
på både serveren (pluto) og lokalt, således at rattatosk er et alias for
den faktiske IP-adresse for maskinen.

Tilføj dernæst flg. kommando:
xhost +<adressen på den maskine du ønsker at kunne starte X-programmer
fra>

I mit tilfælde vil jeg give serveren (pluto) adgang til at starte
X-programmer på min arbejdsmaskine, og kan altså skrive:
xhost +pluto

Dette eksempel virker kun i de mere simple sikkerhedsopsætninger.

3.8) Jeg vil gerne sikkerhedskopiere min harddisk

Opsætning af båndstationer og brug af backup-programmer er beskrevet
i Ftape-HOWTO fra LDP på flg. adresse:
http://sunsite.auc.dk/ldp/HOWTO/Ftape-HOWTO.html

3.9) Jeg vil gerne have min Linux til at køre hurtigere

Prøv med følgende optimeringer:

* DMA-adgang til IDE harddiske

Med 2.2.X kernen skal man slå DMA-tilgang til harddiske til under
konfiguration af kernen, og oversætte en ny. Alternativt kan man
benytte programmet "hdparm" - søg mere information om det med "man
hdparm". Kald til hdparm kan passende placeres i /etc/rc.d/rc.local -
her blier de udført automatisk under opstart.

* Swap på flere drev

Hvis du ofte løber tør for ægte RAM, og har flere harddiske i
maskinen, kan du fordele swapspace på dem. Hvis du bruger IDE, vinder
du ikke noget på dette, med mindre diskene er tilsluttet hver deres
interface.

* Konfigurering af kernen

Overvej at oversætte en kerne, der er skræddersyet til din
maskine. Fjern understøttelse af al hardware, netværksprotokoller
etc., som du ikke bruger. Husk at angive hvilken CPU, der er i din
maskine.

* Grafikhastighed

Det er værd at sikre sig at X-Windows udnytter dit grafikkort
optimalt. Der leveres med X en lang række README-filer (på Red Hat i
biblioteket /usr/X11R6/lib/X11/doc/), hvor man kan læse om tips og
tricks. Er hastigheden helt uudholdeligt langsom, kan man overveje at
sætte opløsning eller farvedybde ned. Det kan ikke anbefales at vælge
lavere opdateringsfrekvens, da det er ergonomisk vanvid, og sjældent
giver mærkbar hastighedsforbedring. På den anden side er det meget
rarere at kigge på 800x600 i 256 farver ved 85Hz, end 1024*768 i 24bit
ved 70Hz.

* Unyttige programmer

Fjern alle daemoner du ikke bruger. Afinstaller unødvendig
pakker. Brug under Red Hat programmet ntsysv til til- og fravalg af
daemoner.

4 - Ekspert
-----------
Kan man XXX med YYY, eller skal man ZZZ

Eksperten ved det meste, men vil gerne lige vide om nogen helt
specifikke ting kan lade sig gøre, og i så fald hvordan.

4.1) Opgradering af kerne

Nyeste version af kernen kan altid hentes på www.kernel.org. Kerner
med et *lige* minor-nummer er stabile kerner, som kan bruges i et
produktionssystem. Kerner med et *ulige* minor nummer (eks. 2.3.1) er
udviklingskerner, som bruges til at eksperimentere med nye udvidelser
af Linux. Det kan absolut ikke anbefales at bruge en
eksperimentalkerne, med mindre den indeholder en løsning på et meget
specifikt og akut problem man lider under dagligt,

Opgradering til en nyere version af kernen er ikke nær så simpelt som
bare at downloade, udpakke og oversætte. En glimrende vejledning i
installation af ny kerne findes på adressen
http://www.ext2.org/99/05/kernel/052999-kernel3.shtml.

4.2) Optimering af kerne

Hvis hastighed er absolut uundværligt, og hvert mikrosekund tæller,
kan man eksperimentere med ikke-standard optimeringer under
oversættelse af kernen. Først og fremmest kan man benytte en mere
moderne compiler end gcc. I skrivende stund findes to alternativer:
egcs, som er på vej til at blive "gcc i stedet for gcc" og pgcs, som
er egcs optimeret specifikt mod Pentium-processorer. Det kan pt. ikke
anbefales at bruge pgcs til kernen, da den endnu er under
udvikling. Man kan *ikke* bruge egcs til oversættelse af kerner af
2.0.X serien (Red Hat 5.2 og tidligere), da denne kerneserie udnyttede
features i gcc, som i virkeligheden var fejl.

Det er også muligt at vælge mere aggressive og specifikke
optimeringer, ver at ændre i makefilen. For Intel-PC'ere er der tale
om filen /usr/src/linux/arch/i386/Makefile. Her kan man eksperimentere
med parametre, som defineres i variablen CFLAGS.

Parametre det vides med "sikkerhed" (dvs. ingen har endnu haft
problemer der bevisligt skyldes dette) kan benyttes med egcs og 2.2.X
kerner er:

* Fjern -fno-strength-reduce

* Tilføj -mcpu specifikt for maskinens CPU

* Hæv optimeringsniveau -O til et højere niveau - dette gøres i
top-makefilen /usr/src/linux/Makefile

* På Pentium Pro/II/Celeron/Xeon kan man med fordel benytte
loop-unrolling med -funroll-loops

Læs vejledningen til compileren *GRUNDIGT*, og undlad at vælge
"usikre" optimeringer.

4.3) SMP

<på basis af indlæg 7 maj 1999 af Brian Gravesen> På adressen
http://www.nlug.org/smp findes en oversigt over erfaringer med
forskellige motherboards og kerner.

4.4) Flere netkort

Det afhænger af driveren til netkortet, om det er muligt at sætte
flere af dem op. Det kan generelt siges at netkortet ved 100Mbit/sek
ikke er den vigtigste flaskehalt i netkommunikation. Da 2.2.X kernerne
endnu (sommer 1999) lider under udelt adgang til protokolstakken, er
det tvivlsomt om det er muligt at forbedre ydelsen væsentligt på denne
måde. Der arbejdes dog aktivt på at løse dette problem i
kerneudviklergruppen, og i løbet af ca. et halvt år forventes det at
høre fortiden til.

5 - Links
---------

Linux-distributioner
En oversigt findes på følgende adresse:
http://www.kernelnotes.org/dist-index.html

SSLUG - Skåne og Sjællands Linux User Group
Epost arkiv oma. findes her
http://www.sslug.dk

LDP - Linux Documentation Project.
Manualer, FAQ's og HOWTO's i nyeste udgave
http://sunsite.auc.dk/ldp

Linux Administrators Security Guide
For alle der skal tænke på sikkerheden i deres system (dvs. nok alle med
en server og/eller Internet-forbindelse)
http://www.seifried.org/lasg

Linux administrator FAQ
http://www.kalug.lug.net/linux-admin-FAQ/

kernel.org
Hent den nyeste kerne her, og læs om de gamle
http://www.kernel.org

kernelnotes.org
Her kan man lære mere om kerner mm.
http://www.kernelnotes.org

Linux Hardware Database
Her findes en oversigt over hardware der virker med Linux
http://lhd.datapower.com/

SuSE's hardware database
En alternativ hardwaredatabase
http://cdb.suse.de/cdb/english/

Step-by-step guides
Dækker pt. modem og lydkort
http://www.darkelf.net/SbS/

--
Anders S. Johansen, Jagtvej 109, 3.tv, 2200 Kbh. N +045 35836565
Wisdom = TANJ + TANSTAAFL