Re: Automount af floppy

Brian Jacobsen <bjacobsen@xxxxxxxxxxxxx> writes:

> Jeg har et par spørgsmål. Jeg kører RH 6.0.
>
> 1. Automatisk mount-ning af floppy og CD-ROM. Jeg mindes svagt et eller
> andet med amd(?),

Ja, BSD-automounteren amd(8) er en meget avanceret dæmon.  Den kan en hel del
som den nyere Linux-kerne-dæmon automount(8)/autofs(5) endnu ikke kan.  Til
gengæld er autofs meget nemmere at konfigurere, og mere stabilt og effektivt.

Men automount af cd-rom og floppyer kan begge klare.  Autofs(5) er næsten
gjort klar til det i RedHat 5.2 og 6.0.  Cd-rom-support er allerede slået til
i RedHats opsætning, så stop en cd-rom i drevet og prøv

   bash$ ls -l /misc/cdrom

Hvis det ikke virker mangler du enten autofs-support i kernen (mindre
sandsynligt) eller autofs-servicen er ikke slået til.  Check evt. med

   # chkconfig --list autofs                og om nødvendigt
   # chkconfig autofs on		    og evt.
   # ps auxw | grep auto                    (skal vise noget med automount)

eller brug Rødhættes kontrol-panel til at klikke dig frem til samme
resultat på inuitiv vis(?).

Til floppy-support burde du bare skulle fjerne #-tegnet fra linien

   #floppy         -fstype=auto            :/dev/fd0

i /etc/auto.misc, hvorpå

   $ ls -l /misc/floppy

skulle virke.  Desværre kan min 2.0.36 (RedHat 5.2) ikke autodetektere
filsystemet på VFAT-disketter, så derfor er linien

   floppy          -fstype=vfat            :/dev/fd0

mere egnet.  Man kan også lave flere linier med flere filtyper, hvilket andre
tidligere har foreslået på SSLUG-listen.  Som ofte nævt er mtools(1) dog
langt mere praktisk til floppyer (mdir, mcd, mcopy, mdel, mformat, ...).

> men jeg syntes også at jeg har kørt den på et tidspunkt uden det virkede
> særligt overbevisende, og derfor fjernede jeg det igen.  Findes der et
> trick som løser alle problemer i hele verden (eller ihvertfald på min
> computer)?

For nylig blev nævnt flere andre alternativer.  Søg i liste-arkivet.

- --
Ulrik Dickow / ukd@xxxxxxxxxx / Phone +45 36 39 08 00 / Fax +45 36 77 03 01