Re: problem med styring af crontab

Brian Jensen wrote:

> Jeg har problem med at styre crontab:
> Jeg laver en crontab filnavn med nedenstående fil (crontest):
> crontab testcron.
>
> testcron:
> SHELL=/bin/sh
> MAILTO=bj
> # test mail med cron
> */1 * * * * root mail -s "test" bj
>
> Sådan som jeg læser man crontab skulle ovenstående sende en test mail hvert
> minut til bruger bj ?

Der er forskel på syntaks i /etc/crontab, og de enkelte brugers crontab.
Se "man 1 crontab" for kommandoen, og "man 5 crontab" for filen.
Normalt skal man lave sin crontab med "crontab -e".
Sæt environment variablen EDITOR til den ønskede editor, hvis "vi"
ikke er ønsket.
På min debian placeres filerne (en per bruger) i /var/spool/cron/crontabs/

> Min /etc/crontab ser således ud:
> SHELL=/bin/bash
> PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
> MAILTO=bj
> HOME=/
> # run-parts
> 01 * * * * root run-parts /etc/cron.hourly
> 02 4 * * * root run-parts /etc/cron.daily
> 22 4 * * 0 root run-parts /etc/cron.weekly
> 42 4 1 * * root run-parts /etc/cron.monthly
>
> Hvad gør jeg galt ?

Det er systemets crontab der starter diverse "root" sager,
og hvor man yderligere kan specificere en bruger anden en "root".

I normale crontabs til brugere er dette felt ikke med.

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2