Re Stor HD paa IBM Thinkpad 770z ?

Tak for link'en. Jeg blev lidt klogere, men jeg synes stadig at der er noget
underligt ved det her. Jeg er enig i at det sandsynligvis er de 240 Heads
der er problemet. Jvf. denne HOWTO saa kan man erfare foelgede ..

  1)	Det er aabenbart en industri-standard at HD'er returnerer CHS
16383/63/16
	hvis man _IKKE_ kan bruge CHS fra disken til at destemme dens
stoerrelse.
	Dvs.for diske stoeere end 8 Gb hvor man saa maa ty til LBA.
	Section 3.2 "Disksize".

  2)	Nogle BIOS'er kan finde paa at returnere en translateret logisk CHS
fra
	en IDENTIFY kommando hvor H=240.
	Udredning i section 4.2 "the 7.9 Gb limit.

  3)	Angiver man selv disk geometrien til Linux via hdx=c,h,s er man kun
sikker
	paa at fdisk forstaar det. Hvis det er en translateret geometri
(mere end
	16 heads) vil kernel I/O brige resultatet af en IDENTIFY kommando.
	Forklaret i section 10.1 "IDE details - the seven geometries".

  4)	Linux kender til dummy CHS'en 16383/63/16 og en del translaterede
	varianter af denne som BIOS'er kan finde paa at returnere.
	Section 11.1 "BIOS complications"

Eftersom Thinkpad'ns BIOS opfoerer sig som beskrevet under 2) vil jeg saa
gaette paa at Linux under 4) ikke genkender dette som en LBA disk og derfor
skruer den logiske CHS ned fra 1825/240/63 til 1023/240/63. Dette passer med
hvad jeg erfarede ved de foerste forsoeg.

Da jeg senere selv angav en disk geometri, formoder jeg den blev undertrykt
af
kernen jvf.3) og saa igen rundet ned til 1023/240/63. Det er saa grunden til
at
fdisk gik godt, men senere disk access fejler.

Har jeg ret hertil ?  I saa fald maa den korrekte loesning vaere at kernen
accepterer at H kan vaere 240 ved translaterede store LBA diske (eller noget
den stil, jeg er ikke noge haj til disk drivere).

Hvad jeg saa ikke forstaar er at jeg faktisk kunne bruge en CHS paa
1700,240,63.
Hvis min teori er rigtig burde det her heller ikke virke, men det goer det!.

Jeg har ikke maskinen mere, men jeg faar en magen til om 14 dage, saa indtil
da kan der ikke experimenteres :-(.

Kurt Alstrup