Re: Kan man fjerne shadow passwords

On Sun, 25 Jul 1999, torben fjerdingstad wrote:

> Det er rigtigt, men alligevel ikke...

Min forståelse er at man reelt ikke kan fjerne pakken shadow-utils, uden
at have problemer. Adduser er i den pakke. Shadow passwords er noget man
kan bruge eller ikke bruge, men det er reelt installeret.

Som andre har været inde på så er er pwconv/pwunconv
konverteringsværktøjerne.

Sjovt nok, at er passwd kommandoen i RH 5.2 og 6.0 ikke i sh-utils,
men i passwd_XX.rpm

`rpm -qf `which newgrp` giver shadow-980724-39   RH6.0
`rpm -qf `which id` giver sh_utils-1.16-58     RH6.0

hrm..

Mener Hanne om DES krypterede passwords er supportet, selvom RH 6.0 nu
kører med MD5 kryptering ?? Donno.
Jeg mener at man godt kan køre med nogle passwords i /etc/passwd, som er
ukrypterede og andre som findes i /etc/shadow (kan lige testes).

> På RH kan man skifte frem og tilbage med pwconv/pwunconv
> uden programmerne skal ændres, fordi programmerne bruger
> pluggable authentication modules (pam).
>
> Det er ganske smart.
>
> Hvem kan nu forklare hvad PAM er, så jeg kan forstå det?

bob bob - ved kun lidt.

PAM er et mellem niveau som styrer alt med passwords. Det er helt
integreret i Red Hat og vil være det i SuSE 6.2.

I /lib/security/ ligger der filer, der kontrollerer alt - kan dog ikke
læse dem (Shared libs).

man -a passwd

ls -al /etc/pam.d (her er det sjove ting)

Peter Toft, Ph.D. [pto@xxxxxxxx] http://www.sslug.dk/~pto

"Unix? What's that? Is that like Linux?"