RE: Markering af bad sectors på SCSI-diske?

Der er en option til mke2fs hvor man kan angive en liste af bad blocks (1
block = 1 Kb) numereret fra partitionens start. Problemet er saa 'bare' at
finde de bad spots der maatte vaere paa harddisken. Jeg har gjort det for
godt et aar siden ved simpelthen at lave et program der udskrev blok # paa
consollen og derefter lseek() og write() en blok den den uformatterede
partition.

Det var nu ikke noget der kan anbefales, idet enhver fejl paa SCSI drevet
blev fulgt op af et antal retries efterfulgt af en SCSI bus reset, altsammen
noget der tog alt for lang tid. Og der er mere endnu, idet SCSI low level
driveren ofte laver read ahead ved f. eks at laese 64 Kb ad gangen, saa man
skal gardere bad spots med en sikkerheds zone for at forhindre low-level
SCSI driveren i at laese blokke som i filsystemet er markeret 'bad'.

Om SCSI driveren (til en Adaptec 2940uw) eller filsystemet er blevet
smartere siden da (RedHat 5.1) har jeg ikke hoert om, saa medmindre det er
en stor HD det drejer sig om, saa er det nok ikke tiden vaerd.

En anden metode er at bruge -c optionen til mke2fs som skulle checke for bad
blocks paa disken. Den gik bare ned i mit tilfaelde, men det er da vaerd at
proeve inden disken skrottes helt (eller bruges til Windows/DOS diske).

Kurt Alstrup