Re: Markering af bad sectors p�CSI-diske?

Tommy Eriksen wrote:

> Jeg har et problem med en SCSI-disk, som er gået i gang med at udvikle
> bad sectors. Er der nogen måde, hvorpå jeg kan markere dem uden at
> skulle lave et nyt filsystem?

Prøv "scsi-control" programmet, der vise harddiskens indbyggede
defekt-list og grow-defect-list.

Hvis disken ikke selv kan håndtere disse fejl, så vil jeg være forsigtig
med at anvende disken.

Den bedste måde at check disken er at lave en funktionerende backup
af disken (evt. over på en anden disk, tape, eller brændt på cdrom)

Dernæst anvendes "badblock" med skrivetest, når man skriver til
en bad-block så vil disken (scsi + ide) prøve internet at ommappe
aktuelle sektor, og i SCSI evt. tilføje til grown-defect-list.

Hvis du så kører badblock gentagne gange uafbrudt i flere dage
med skrivetest, så brude badblocks "forsvinde".
Hvis ikke så gem listen med bad blocks (fra badblocks programmet)
og se at den ikke vokser.
Er der mange badblocks, eller vokser antallet, så ville
jeg udskifte disken omgående.

--
mvh Frank Damgaard  frda@xxxxxxxxxxxxx | frank@xxxxxxxx |fido  2:236/15.2