Re: linuxppc

Ulrik Mailand wrote:

> Hej Sluggere
>
> Er der nogen der har erfaringer med linuxppc, jeg arbejder på en avis hvor
> vi anvender Mac som platform og derfor vil det være meget praktisk for os at
> bruge linuxppc så vi ikke skal bruge flere platforme end højst nødvendigt.
> Så hvis der skulle sidde nogen med gode argumenter for ikke at satse på
> linuxppc vil de blive modtaget med glæde.              ^^^^

Hmm, jeg synes dit spørgsmål er tvetydigt, men her kommer nogle
argumenter i begge retninger.

Linux er efterhånden begyndt at blive mere og mere "mainstream", men det
er meget centreret omkring Linux/i386, hvor den største brugerskare
selvfølgelig også er. Det giver flere problemer:

Mange OSS pakker laver binære rpm'er/deb'er til Linux/i386, med LinuxPPC
vil du tit skulle kompilere det hele selv. Lidt tidkrævende med fx. KDE.
Nogle programmer der laver tåbelige endianness antagelsel vil ikke kunne
køre.

Problemet ligger nok mere med de binære "buy-ware" programmer. Du skal
nok ikke umiddelbart regne med at Corel Office 2000 kommer til andet end
Linux/i386. Selvom det for et godt skrevet program ikke burde være andet
end at lave en "make", så har mange programmer så mange Wintel
antagelser indbygget at det vil åbne en stor dåse orm at portere det til
PPC. Jeg ved heller ikke om winelib kan bruges til at kompilere windows
programmer til andet end i386, jeg tvivler.

Tilgengæld kunne man mene at nu hvor IBM har frigivet et MB design, og
når G4'eren kommer, at en PPC-klone fabrikation ville kunne sætte skub i
LinuxPPC.

En måske lidt obskur sikkerheds fordel, især ved servere: Alle
script-kiddies vil løbe panden mod en mur idet alle "buffer-overflow"
hacks man kan finde på fx. www.rootshell.com er lavet til i386, få
personer, og endnu færre med sorte hatte kender PPC assembler.

Så hvis I har nogle gamle PPC Macs (Eller 68040/60 Quadra/Centris mm.)
som i kan eksperimentere med/lave servere af så er det er god måde at
bruge dem, men det er ikke helt så nemt som på en standard bambus-PC.

Mvh Morten