gcc

Hej SSLUG.

Ja nu håber jeg at dette er stedet at poste dettte. Under alle
omstændigheder har en grundig gennemsøgning af diverse lister både her
på siden og hos GNU ikke givet det store resultat. det skal med det
samme indskydes at jeg er mere end blank ud i Linux + alle de julelege
der åbenbart er nødvendige for at få mere end blot det default
installerede til at fungere.

Mit problem er meget kort fortalt at jeg vil installere gcc version
2.95.1. Jeg har:

Downloaded det fra GNU
Lavet et bibliotek under root der hedder gcc
Pakket  *.gz.tar filen ud i dette bibliotek, så der nu er en sti:
/root/gcc//gcc-2.95.1/gcc-2.95.1 (Det skulle vel så være source-filerne
der ligger her?)
Jeg har lavet et bibliotek i roden der hedder gcc. (Det er så meningen
at det skal være object-filerne der skal ligge her?)
Jeg kører , mens jeg står i ./gcc (I overenstemmelse med Configure
beskrivelsen) : ./root/gcc//gcc-2.95.1/gcc-2.95.1/configure i386. I det
forfængelige håb at tilføjelsen i386 skal kunne gøre det ud for HOST.
Men guderne skal vide at jeg ikke er sikker!!
Nu får jeg den så til at lave en makefile + der bliver tilsyneladende
oprette et bibliotek i386. Derudover intet!
Det skal måske med at jeg laver dette i et Terminal vindue under Gnome
og at jeg er på som root.
Der kommer en meddelelse i forbindelse med denne configure der siger:

Created "Makefile" in /root
/usr/bin/ld: cannot open crt1.0: No such file or directory
collect2: ld returned 1 exit status
*** The command 'gcc -0 conftest -g -o2  conftest.c'  failed.
*** You must set the enviroment variable CC to a working compiler.

I følge hvad jeg kan se ligger der godt nok en fil der hedder ld i
/usr/bin.

Spørgsmålet er: Hvad gør jeg nu for at komme videre? Hvad er det
maskinen prøver at fortællle mig? Er det overkille det jeg prøver at
lave? de gange jeg har prøvet at installere nogle nye programmer selv
(Og det er man vel næsten nød til at kunne?) synes jeg at jeg er havnet
i at skulle bruge noget cc-compiler-noget whatever-det-nu-er.

I håb om at nogen kan give mig "lidt" hjælp der kan få det her til at
falde på plads.

Med venlig hilsen

Søren Vedsted

Follow ups