Re: SV: link til hda1

>Det lyder som en god ide med en link, hvordan gøres dette?
>
>Har jeg forstået det korrekt så giver et link mig all plads hda2 hvor
>/usr sider plus hele hda1 (/disk1), right?
Ikke helt.
> Hvis jeg flytter /usr er der
>jo tom plads på hda2 som jeg også har brug for.
Korrekt.

Du kan ikke have et directory, som alene spænder over flere
partitioner/diske (med mindre du bruger RAID, det er måske en
mulighed, selv om det virker lidt overkill).

Du er nødt til at finde ud af, om /usr skal ligge på hda1 eller hda2.
Pointen er, at du kan flytte nogle af /usr's undermapper til den anden
disk vha links. Men et directory i sig selv ligger altid kun på een
partition - det sub-directories kan så ligge andre steder.

Dit oprindelige spørgsmål gik vel egentlig på, om du kan få /usr til
simultant at bruge 2 diske/partitioner, og der er altså svaret nej, så
længe du bare bruger links og ikke RAID.

Ellers er du nødt til at leve med, at den ene partition kan løbe fuld
selv om der er masser af plads på den anden. Men du har jo stor frihed
til at flytte rundt på tingene. Du behøver ikke at flytte hele /usr
eller /home; stort set alt andet kan også flyttes. Du kan fx. beholde
/usr på hda2, men flytte hele X11-dir'et (hvis du har det) over på
hda1, og så mounte hda1 på /usr/X11R6 (eller blot /usr/X11, hvad det
nu hedder).

For at udnytte sparsom plads bedst muligt kan du måske også bruge en
strategi med at fylde den ene disk helt til randen udelukkende med
binære filer (programmer), dvs. directories som du er ret sikker på
ikke ændrer størrelse. Så vil du samle al den frie plads på den anden
disk, og dermed få maksimal fri plads tilgængelig der. Det kan fx
gøres således:
- Lad hda1 være mountet på /disk2 som nu
- Find en mappe ad gangen i /usr, som ikke ændrer størrelse, når din
installation først er kørende og du ikke installerer for mange nye
ting. Fx. /usr/bin og /usr/sbin.
- Kopier hver af disse mapper til /disk2, indtil der er fyldt op. Kald
dem evt. noget mere sigende end bare bin og sbin, fx. /disk2/usr_bin,
/disk2/usr_sbin. Se tidligere mails om hvordan du laver kopieringen så
du beholder rettigheder. Lad iøvrigt være med at prøve at kopiere /bin
og /sbin, de skal være der før /disk2 bliver mountet.
- Til sidst tager du så bare og fjerner indholdet af /usr/bin og
andre, og linker i stedet disse mapper til de nye kopier i /disk2, fx:
ln -s /disk2/usr_bin /usr/bin

>(Som i kan forstå er det ikke nemt at kun ha' en 200MB disk at lege på)
Det er ikke meget nu om dage ...

/Simon