Software-patententering gøres nemmere

Er jeg den eneste der fik noget galt i halsen i morges, da jeg læste Robin
Medenwaldts artikel i Jyllandspostens Digitalt tillæg ?
Denne Robin Medenwaldt har titel af patentkonsulent ved Patrade A/S er
åbenbart helt vild med softwarepatenter. Ifølge ham har man nu endelig
fundet ud af at det ikke giver mening at patentere lange udskrifter af
computerprogrammer i et utal af sprog, nej man kan nøjes med at patentere
algoritmerne. Det er det der gør det muligt at skrive et patent ned, der
giver mening.
På dette tidspunkt var rundstykket næsten helt ned i lungerne og vende.
Jeg ser skærkvisionen for mig: Det er lykkedes et stort amerikansk firma
at tage patent på en banal algoritme, som de så bruger i et stort program
med masser af fejl i. Herefter overføres patentet til Japan og Europa og
nu kan snart ingen lave alternativer. Algoritmen kan heller ikke benyttes
i andre sammenhænge end det store amerikanske firma ønsker.

NEJ NEJ og atter NEJ til patentering af software algoritmer.

Hvad er det der har gjort vesten teknologiførende ?
Svar: Fri forskning
Hvad er det der har givet fjernøsten et teknologisk løft ?
Svar: Blæs på copyrigt og patenter. Benyt al tilgængelig viden
Hvad er det der gør at ulandene vil blive ved med at være ulande ?
Svar: De skal betale uhyrlige summer for at få lov til at benytte kendt
viden ( patenter og copyright).

Nu skal denne svada ikke forstås som et nej til alle former for patenter
og copyright. Copyright er helt fint med mig. Det samme er patenter der
beskytter "den lille mand". Desværre er "den lille mand" uddød og det er
kun store internationale koncerner der for alvor er inde på
patentmarkedet.

Måske er problemet blot de amerikanske patent^H^H^H^H^Hstempel-kontorer.

Punk din EU-politiker. Skriv en email til ham/hende du stemte på her før
sommeren.

Mvh
 /\ ,_  _|,_ _  _  _,  |¨) _  _ |_   Marius Simonsensvej 7, 2.tv
/¨¨\| )(_|| (-'.-|`-,  |¨).-|(_ | )  8200 Aarhus N,      Denmark
Don´t fear the penguins.   abach mail1.stofanet.dk / aba tbit.dk

Follow ups