Re: lange filnavne i dos/win95

On Mon, 6 Sep 1999 20:48:54 +0200, Michael Simonsen <m.simonsen@xxxxxxx> wrote:
>naar jeg saa mounter min win-partition er alle filnavne med smaa bogstaver
>og forkortet til 8.3 format (xfree8~1.rpm)
>er der en maade at undgaa det paa ???
>paa forhaand tak
Ja. Linux kan godt læse vfat formatet (jeg ved ikke med fat32). Du kan
mounte dit drev på denne måde:
mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/dosc
/dev/hda1 er den første partition på den første disk (c:)
/mnt/dosc er det bibliotek hvori du vil mounte din partition. Skal
bare være et tomt dir.
Du kan også gøre det mere permanent ved at rette i din /etc/fstab fil
og finde den linie som omhandler din windows disk. I dette tilfælde en
som ser nogenlunde sådan ud:
/dev/hda1               /mnt/dosc               msdos ......
(Punktummerne er bare tekst jeg har klippet ud, de skal ikke være der
i virkeligheden).
Erstat msdos med vfat. umount din partition hvis den allerede er
mountet og mount den igen med mount /mnt/dosc

--
Med venlig hilsen
Martin Skøtt