Sv: OpenMail

Troels wrote:

> Det skulle den vist være, med mindre de lyver i deres
> produktbeskrivelse.
>
> Det ville være fedt, hvis du holder os opdateret om dine erfaringer.

(Jeg trækker tråden over på Misc ... eller skal den blive her på teknik ??)

OK !
Nu har jeg kigget på det et par timer og mit førstehåndsindtryk er _meget_
positivt!
I første omgang er jeg gået efter at se om delegate sharing ... Kalender deling
og de andre "normale" exchange funktionaliteter er OK !
Jeg har endnu ikke kigget på mail funktionerne (dvs. Email fra nettet (POP3))
men jeg tror ikke at der er de voldsomme problemer i at sætte dette op.

1. Installationen af Openmail 6.0 Beta:
Simpel ... men kræver en mindre vogter eksamen at finde distributionen ... OG at
få den ned. Fra netscape højreklikke på linket og gemme som OMAIL (husk: omxtract)
Herefter skal installations pdf'en læses rimeligt nøje eftersom der skal sættes bruger
og gruppe op for installationen (det er meget fint beskrevet ... og det virkede første gang)
Så køres: omxtract -d OMAIL -a (man skulle vist kunne køre den uden -a og dermed
få adgang til at udvælge de moduler som ønskes ... (læser eller skriver altså hverken
Italiensk ... Koreansk eller Japansk ... men jeg kunne ikke få -a'et til at funke ... så nu
er min OpenMail godt nok mangesproget ... (jeg ser lige et kort øjeblik bort fra at man
så vidt jeg har forstået kun kan køre serveren (og GUI'en) i et sprog ad gangen :-)
Nå - tilbage til installationen ... Den tager ca. 10 minutter (375 MHz Celeron)
og der kræves ikke nogle indput ... så det er rimeligt behageligt !
Distributionen lægges ned i /opt/openmail og jeg kan ikke se nogle problemer i denne
placering ... (ud over en minimalistisk Root partitionering ville kunne volde problemer
hvis ikke /opt/ var oprettet i en anden partition (og openmail fylder altså en del!
Ca. 45 MB).

2. Post-Install procedures:
Der skulle ikke laves specielt meget. (Operette lidt dataarealer til kalenderdeling
og starte serveren) Men efter et par forsøg med at oprette en Exchange
forbindelse fra Outlook (som resulterede i en outlook som ikke ville lukke ned og en lang
næse til mig ... Jeg manglede at installere Openmail service i outlook !!!)
begyndte jeg at kigge på brugere !!!
Yikes !!! Openmail har sit eget Userhandling system ! Og jeg har ikke fundet ud af at
sync'e dette op mod Linux useradm.!
Nå kommendoen til at addere brugere er: /opt/openmail/bin/omaddu -u <navn> ... osv.
(Et rimeligt tastearbejde hvis man har bare 10 brugere!).
Nu ville jeg gerne se om der virkeligt var liv i OpenMail serveren.
HP har en Motif klient liggende (linuxgui2.tar) og denne installerede jeg ...

(En lille bemærkning hertil: Jeg ved ikke hvordan I har det når en tar tvf viser at der oprettes
en masse direktorier og lægges en masse ned i disse ... NÅR DIREKTORIERNE ER
/usr/, /usr/bin/, /usr/bin/X11 men jeg har desvære en naturlig indbygget mistillid til mine
medmennesker så jeg er bestemt IKKE tryg ved at der skal skrives DER !!! (jeg kan ikke
huske hvordan jeg får tar til at prompt ved overskrivning!))
OK ... Jeg sank en klump ... Og tar xvf'ede klient softwaren ... Og min maskine
overlevede faktisk ... (Ellers var jeg nok blevet lidt muggen!)
Klienten startes med omgui ... Og giver en standard mail klient ... IKKE nogen kalender
faciliteter her, ikke nogen avancerede workgroup faciliteter!!! Ikke hvad jeg har set !!!
Men det var kun overflade! For det næste som skete viser at der virkelig er kræfter under
overfladen på OpenMail!

3: Igang med Outlook.
Jeg fandt ud af at jeg havde brug for en service til at installere i Outlook. Denne blev hentet
fra HP's site og installeret på min Win98 maskine. Servicen er en klient pakke til OpenMail
5.2 men den kørte fint op mod Openmail 6.0.
Efter installationen (som har betydet at en del af min outlook nu snakker Svensk ...
f.eks. Med ö'er ... Men ikke ret længe for jeg foretrækker en engelsk version!) kom outlook
i luften mod OpenMail i første hug !!! Stor Respekt !!!!
Det fungerede stort set perfekt!!! Kalender/møde/resource funktionaliteten kører upaklageligt
Og jeg vil nu igang med at stressteste Outlook/OpenMail og se om jeg kan komme ud i
afkrogene af outlook hvor funktionaliteterne bliver virkeligt avancerede.
(Jeg gør mig ingen forhåbninger om at få Journaling til at trille for der er et eller andet med
at det ikke kører i Openmail ... Men på den anden side ... Jeg har ALDRIG brugt det
med undtagelse på et Outlook kursus!)

Nu har jeg næsten skrivekrampe ... Så jeg vil gå tilbage til hyggerierne.
Og vender tilbage når/hvis jeg finder noget interessant ... Og hvis der er interesse for det !

Hyg

/Morten
/ "Get A Life" she said, BUT she didn't tell me on which URL.