Re: Kryptere password med shellscript

On Wed, 8 Sep 1999, Poul Hansen wrote:

> Jeg vil gerne kunne tilføre apache bruger fra et shellscript og altså
> ikke bruge htpasswd. Hvilken kommando kan man bruge ? Jeg har læst man
> crypt, den henviser til man 3 encrypt. Jeg har hverken denne kommando
> eller man page, så hvis det er den, der skal bruges, hvor finder man
> så den.

Brug "cryptpw". Den er en del af "whois" pakken her (tja, hvorfor ved jeg
ikke).

Fx:

cryptpw testpassword XX

Crypted password: XXNFKpSV3oIVk

"XX" burde være et tegnsekvens du vælger tilfældigt. Se man crypt for hvad
den må være (tal, bogstaver, og visse andre tegn som jeg ikke lige kan
huske).

Du kunne også lave noget i Perl, hvis du ikke har cryptpw.

#!/usr/bin/perl -w
die "Angiv et brugernavn og kodeord\n" unless @ARGV == 2;
($Username, $Password) = @ARGV;
@SaltChars = ( 'a'..'z', 'A' .. 'Z'); # og evt. nogle flere
$Salt = join("", @SaltChars[ rand(@SaltChars), rand(@SaltChars)]);
print "$Username: ", crypt ($Password, $Salt), "\n";

Fx: scriptnavn erw >> .htpasswd

Erwin Andreasen   Herlev, Denmark <erw@xxxxxx>          UNIX System Programmer
<URL:http://www.andreasen.org>              <*>              Goodbye, Richard!