Re: MySQL er ...!

Kaare Rasmussen wrote:

> Når jeg prøver at installere og starte MySQL får jeg dette problem:
>
> mysqladmin --host=bohr.webline.dk --user=kar --password=xxx create database
>
> mysqladmin: connect to server at 'bohr.webline.dk' failed
> error: 'Host 'bohr.webline.dk' is not allowed to connect to this MySQL server'

Du skal først give brugere rettigheder til at benytte MySQL. Det er IKKE
de samme brugernavne/password som i /etc/passwd. Det styrer MySQL selv,
gennem en database (der hedder mysql :))

For det første skal du sætte password for root-brugeren. Log ind som
root og kør :
> mysqladmin -u root password 'INDSÆT_PASSWORD'

Derefter prøv om du kan oprette en database :
> mysqladmin -u root -p create testbase

Det skulle nu helt lykkes fint.

Vær opmærksom på at du ikke kan gøre det fra en anden maskine, før du
har givet tilladelse gennem MYSQL-databasen.

Prøv at oprette brugeren 'kar' med password 'xxx' til at kunne bruge
MySQL :
-----------
> mysql -u root -p
Enter password :
mysql > use mysql;
mysql > INSERT INTO user (Host,User,Password,Select_Priv, Insert_Priv,
Update_Priv, Delete_Priv) VALUES
('%','kar',password('xxx'),'Y','Y','Y','Y');
mysql > SELECT * from user;
------------

der sker det at du starter mysql-clienten, så du kan snakke med MYSQL.
du skifter til brug af mysql-databasen (use mysql). Det er her
permissions skal sættes.
DU giver derefter brugeren kar ret til at benytte SELECT, INSERT,
UPDATE, DELETE, og det gælde ligegyldig hvilken host kar logger ind fra.
Til sidst listes indholdet af tabellen 'user' så du kan se at det er
blevet opdateret.

For at se om det virker, kan du så fra en anden maskine prøve at benytte
mysql :

mysql -p --host=bohr.webline.dk --user=kar --password=xxx

Bogen 'MySQL & mSQL' fra Orilly har et udemærket kapitel om
administration af MySQL servere. Du kan dog også downloade den
fremragende Reference Manual : http://www.mysql.com/doc.html.

mvh Thomas