"" omkring filnavne?

Hej
Jeg ønsker at åbne en rækker filer i et program. Alle filerne ligger i
det samme dir og det virker fint med: insert 'ls -1' (' burde være
shift-(+ tasten ved siden af backspace, men det vil Emacs ikke).
Der er bare et problem nogle af filnavnene indeholder mellemrum og det
kan programmet ikke lide. Hvis jeg sætter "" omkring navnet så går det
fint igennem.
Det som jeg godt kunne tænke mig vat at lave et script i bash eller
perl som tager listen af filer og sætter " om alle navnene. Navnene
skal adskille med line break. Hvordan gør jeg dette?
På forhånd tak.

--
Med venlig hilsen
Martin Skøtt