Hur kan man testa om fil är färdiguppladdad?

Hej alla!

Jag försöker bygga en lösning där man konverterar alla bilder som läggs i
en mapp via FTP.

Mitt problem är att jag inte har lyckats kontrollera om en bild är
färdiguppladdad vilket får till följd att halva bildfiler flyttas och
genererar fel.

Det jag har testat är:

1. I PHP har jag testat att två gånger kontrollerad filstorleken och
sedan jämföra dessa för att se om storleken ändras, dock verkar det som
om PHP cachar resultatet, det finns ett kommando för att tömma cachen men
det fungerade ändå inte..

2. Att skriva ett bash - skript som anropar 'du -b /filpath/filnamn' här
verkar det finnas samma problem som med PHP den cachar resultatet.

Har någon annan ett bättre förslag på hur man kan kontrollera om en fel
är färdignerladdad eller inte, jag kan inte använda mig av lock-filer då
det måste fungera via FTP och gärna också AppleShareIP (där visas
filstorleken slutvärdet under hela uppladdningen!).

Tack på förhand,

/Patrik Bengtsson

P_a_t_r_i_k__B_e_n_g_t_s_s_o_n
Electronic Mail : Patrik@xxxxxxxxx