Re: sendmail vs. qmail

"Morten Gade Sørensen" wrote:
> Nogen der kan give de grundlæggende forskelle mellem qmail og sendmail.
Det første, man mærker ved at skifte fra Sendmail -> qmail er forøget
forsendelseshastighed, særligt hvis serveren afvikler mailing lists.

Dernæst mærker man, at man sover lidt bedre om natten, fordi man har
mere tillid til sikkerheden omkring qmail end sendmail.

Til gengæld synes jeg _bestemt_ ikke, at qmail er "åh" så enkel og let
at have med at gøre, som nogle folk påstår. Alene det, at man ikke bare
kan download'e en fiks og (helt) færdig qmail-pakke og installere den,
gør den ekstremt meget mere besværlig at have med at gøre end en
Sendmail, som fulgte med éns Linux-distribution. Til gengæld er Sendmail
et helvede, så snart man vil konfigurere den til et mail-setup, der er
bare en anelse atypisk.

(Det skal siges, at det er relativt let at kompilere qmail. Men nu er
kompilering ikke alt: Ting, såsom ordentlige init-scripts er så sandelig
også vigtige.)

Hvis det ikke var for ezmlm (som er en mailing list-overbygning til
qmail - og som er _meget_ interessant), ville jeg aldrig anbefale andet
end Postfix.